"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Monday, February 6, 2012

bercerita tentang pengalaman.. ^^


Bismillah.. 
Di bawah ini ku post apa yang ku sembang dengan seorang penulis yang ku kagum. Juga seorang lelaki yang sudah ku anggap seperti ayah sendiri. Segan sebenarnya bila bercerita dengan orang yang banyak pengalaman, rasa diri ini serba kekurangan. Tapi buat selamba... hehe..Yang penting dapat tahu pengalaman dia sendiri secara peribadi walaupun tak dapat jumpa depan-depan. Nges3.. 

  • Salam, adakah cik Tulip friend baru saya?

    • Wslm.. aah friend baru dari facebook...
      sebenarnya saya baru je tamat baca 'rindu eropah tawan damascus'...
      subhanallah buku yg sangat memberi semangat & motivasi... tahniah en penulis.. teruskan menulis.. saya dah jadi fan MunirRamli... ^^

      • Oh..begitu..Saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi membaca. Untuk pengetahuan Cik Tulip buku itu sedang saya baca lagi. Saya tidak pernah jemu membacanya. Setiap kali membaca saperti ada satu yang baru di dalamnya sedangkan buku itu sudah berpuluh kali saya membacanya malah saya yang menulisnya. Saya rasa tidak jemu dan sangat tenang membacanya. Saya harap semu remaja di luar sana dapat menghayati buku ini.

        • buku yang sangat bermaanfaat! pastilah bila membaca pun tidak pernah rasa jemu... sungguh saya kagum sangat dengan En Munir Ramli.. saya rasa pengalaman yg penulis lalui sangat-sangat istimewa dan susah nak dapat.. saya teringin nak lalui semua yg penulis lalui...

          lagi satu saya suka cara penyampaian penulis dalam buku yg banyak selitkan motivasi dan kata-kata nasihat.. semoga lagi banyak buku seperti ini yg akan dihasilkan oleh penulis.. ^^

          tahniah sebab berjaya hasilkan travelog rindu eropah tawan damascus yg sangat hebat ni! 

          • Tunggu dan dapatkan episod 2 Rindu Eropah Tawan Damascus dengan tajuk Dua Mutiara di Tanah Suci..akan terbit tidak lama lagi..Tq

            • wah!!!! serius???? tak sabarnya nak baca... *teuja sangat-sangat* 

              • Saya mula menulis episod 2 di Mesir baru2 ini dan lengkap 1 hb Nov tarikh lahir saya dan hantar kepada penerbit hari itu juga. Saya juga dan beribu2 pembaca di luar sana teruja nak baca apa sudahnya Munir Ramli di lautan kembara.

                • wah... bagus la penulis ni.. maknanya kalau masih menulis, bererti masih lagi meneruskan aktiviti backpacking la kan? ke 'Dua Mutiara di Tanah Suci' ni penulis buat kelainan?

                  masa saya baca travelog rindu eropah ni memang dalam hati saya selalu berkata 'nekad sungguh penulis ni! walau dah mcm2 rintangan & dugaan datang tak pernah rasa patah semangat. malah makin bersemangat..' sungguh saya rasa nak curi semangat dari penulis... '

                  • Apa yang berlaku pada diri saya, suka duka, pahit dan manis terakam buat dikongsi bersama. Saya masih meneruskan kembara kerana masih banyak negara yang menjadi iaguan saya. Semangat dan kekuatan diri Allah jua yang anugerah. Apa saja halangan di hadapan semuanya datang dari Allah. Susah senang, semuanya dari Allah. Ini yang saya pegang sehingga hari ini. Motivasi untuk generasi muda terutama sekali anak2 dan kaum keluarga saya. Mereka sebelum ini tidak kenal siapa Munir Ramli tetapi setelah terbitnya travelog ini barulah mereka faham pusingan roda hidup. Hayatilah perjalanan ini mudah-mudahan semangat dan kekuatan jiwa kembara saya dapat dimanfaatkan buat semua anak muda di luar sana.untuk mengharungi lautan hidup yang semakin bergelora.

                    • Semoga cita-cita penulis untuk meneruskan kembara di bumi Allah yang luas ini dipermudahkan oleh Allah. Saya terfikir untuk ikut jejak penulis, backpacking cara penulis."Berhenti bila pokai, jalan semula jika berduit." Hehe. Tapi sebagai anak gadis yang masih dibawah pengawasan mak ayah rasa sangat susah nak buat macam tu.

                      Tak dapat mengembara seperti penulis, dapat baca kisah pengembaraan penulis pun dah rasa puas hati.

                      Saya yakin anak-anak dan seluruh keluarga penulis sangat berbangga ada ayah yang begitu bersemangat tinggi seperti penulis. 

                      Dan.. segala kata-kata semangat, motivasi dan nasihat dalam travelog ini akan saya pegang untuk menjalani kehidupan di muka bumi Allah yg sangat hebat cabarannya.. 

                      Mendoakan penulis terus maju dalam penulisan sebegini yg sentiasa merangsang anak-anak muda untuk terus bermotivasi & bersemangat tinggi.. ameen.. 

                      • Terima kasih. Berlajarlah bersungguh-sungguh dan ingatlah kejayaan akademik semata-mata tidak boleh menjamin hidup masa depan yang cemerlang. Kemahiran hidup perlu juga diambil perhatian kerana dengan ilmu KH itu banyak membantu kita mengharungi masa depan yang sangat mencabar. Jika berpeluang menyambung pengajian di Eropah atau di US, back packerlah ketika cuti panjang.

                        • terima kasih juga untuk nasihat...betul, kejayaan akademik apa la sangat nak dibandingkan dengan pengalaman hidup...

                          InsyaAllah, kalau diberi kesempatan menjejakkan kaki ke Eropah mahu juga melawat tulip-tulip yang cantik di Holland.. hehe... 

                          • Saya akan ke Amsterdam tak lama lagi..tapi bukan back packer. Holland memang cantik.

                        • wah, beruntungnya dapat jejak ke Amsterdam.. dulu pernah bercita-cita nak sambung study kat sana.. tapi mak tak bagi study jauh-jauh sangat... huhu...

                          doakan saya pun dapat jejak ke Amsterdam 
                           juga ye.. hehe.. teringin sangat nak melawat ladang tulip... 

Begitulah kisahnya..menarik kan? hehe... Tapi ku rasa bila borak dengan dia, ku sangat skema. Tak payah ku bagitau pun, korang dah dapat agak kan bila baca cara ku reply mesej2 ni.. huahua.. 



    2 comments:

    1. salam. boleh beri laman munir ramli. saya adalah teman lama beliau sewaktu beliau berkunjung ke Madinah pada awal 1980an. Beliau tinggal bersama kami lebih sebulan. Saya masih ingat tengah malam beliau bangun dan menulis. Setelah siap menulis rupanya dia menulis cerpen yang panjang. Saya membacanya dan dia minta kami berikan judul cerpen itu. bermacam nama yg kami cadangkan tapi semuanya tak kena. Akhirnya dia namakan ' Harga sebuah senyuman'. Memang penulis ni agak aneh ya. Kini sudah berpuluh tahun saya tidak bertemu dgnnya, sejak beliau ke Mesir. kali terakhir bertemu dgnnya ialah tahun 1985,

      ReplyDelete
    2. wslm.. mintak maaf baru bukak blog...

      saya ada laman facebook dia je..
      ni link nye https://www.facebook.com/munir.ramli?fref=ts

      Penulis kan memang selalunya aneh... hehe..
      semoga dapat berhubung kembali dengan dia... :)

      ReplyDelete