"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Thursday, February 16, 2012

belajar pentingkan diri sendiri

Bismillah..
Terkadang aku terfikir untuk menjadi seorang yang sangat pentingkan diri sendiri. Tapi tak boleh. Sebab mungkin aku memang dikurniakan hati untuk sentiasa memikirkan insan-insan disekeliling aku. Walaupun ada juga dikalangan mereka yang langsung tak pernah peduli pada aku. Apa jadi pada aku? Apa aku buat? Aku sihat? Perasaan aku atau apa sahaja? 

Pertama :
Kawan-kawan mungkin! Kadang-kadang aku rasa seperti aku yang terlebih peduli pada mereka. Sedang mereka? Entahlah.. perasaan mungkin. Tak baik kan salah sangka pada orang. Jadi aku ambil keputusan untuk jadi seorang yang pentingkan diri sendiri! Tak nak ambil kisah pada mereka yang tak kisah pada aku. Tapi.. tak ke rasa ni macam jahat sangat? Baik tak payah hidup kat dunia ni kalau jenis suka pentingkan diri sendiri. Tak ke gitu? Sebenarnya untuk sesetengah perkara kena juga jadi pentingkan diri sendiri. Hmm... 

Kedua :
Abang! Mungkin semua yang tahu tentang aku akan tahu yang aku ada seorang abang. Satu-satunya abang yang aku ada di dunia ini. Tapi tak semua yang tahu, aku tak pernah rasa seperti ada seorang abang. Kawan-kawan rapat yang hidup selama 4 tahun dengan aku mungkin tahu tentang ni. Enul.. Izzah.. Bai.. antaranya.. hmm.. Kadang-kadang aku terfikir kenapa abang tak macam abang enul.. abang izzah.. Sampai pernah aku cakap dengan mak, "Mak, kalau mak dah tak dak kat dunia ni orang nak duk dengan sape mak? Orang tak pernah rasa macam ada abang." 

Mak kata, "sebab tu mak nak anak-anak mak kahwin dulu sebelum mak pejamkan mata." Tapi kenapa hati aku seperti kata yang aku tak kan kahwin ye! Selalu firasat hati aku betul tau! Huahua... 

Bila sesekali balik kampung, aku rasa pelik bila tengok abang ada di rumah. Sebab aku memang anggap abang macam orang asing. Sampai bila abang ada aku rasa mau pakai tudung. Rasa pelik ni sampai aku anggap abang halimunan. Seolah-olah aku anggap abang tak pernah wujud kat rumah. Sampaikan bila abang tanya sesuatu perkara, aku rasa sangat pelik. Pelik.. sangat pelik.. susah nak describe.. 

Ada satu hari telinga aku sakit, entah semut ke, naga ke masuk telinga aku pun tak pasti. Abang tanya dah makan ubat. Itu pun aku rasa sangat pelik. Aku pelik bila selama aku hidup 24 tahun lebih di dunia ni abang tak pernah ambil berat pasal aku. Dan tiba-tiba bila abang cuba untuk ambil berat pasal adik bongsu dia ni memang aku tak boleh terima. 

Sampai macam tu sekali. Dan mungkin aku dah set dalam minda yang aku tak pernah ada abang. Hubungan abang & adik hanya dalam facebook! *sadis*

Dan sepatutnya bila abang nak kawin lagi, kenapa aku nak peduli? Lantak la kan? Tak ada kaitan dengan aku pun. Dan sekarang bila kak izan bercerita pasal abang & perempuan tersebut aku rasa macam malas nak ambik tau dah! 

Teringat kata-kata izan, "kak izan nak adik-adik hormat pada abang. kak izan tak mau rasa hormat korang hilang pada abang." Aku tanya pada diri, aku hormat abang? Entah lah.. serius, aku tak tau apa perasaan yang aku ada untuk abang. Entahla ye.. pelik kan dunia ni.. benda yang kita ada tapi sebenarnya tak ada pun. benda yang kita tak ada tapi kita rasa macam dekat je dengan kita. 

Bagi sesiapa yang baca post aku ni, yang sedang menjadi abang pada adik-adik mereka. Jadilah seorang abang yang baik. :)

2 comments:

  1. ujian hidup saya, akak dan orang lain xpernah sama. masing2 mempunyai ujian tersendiri. cuma cara kita hadapi itu yang paling penting..

    rindu..

    ReplyDelete
  2. akak pun rindu jugak..
    rasa sekarang mslh byk sangat... sampai rasa menyampah sangat2.. huhu..

    ReplyDelete