"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Friday, February 3, 2012

*aku rasa aku semakin matang bila bercerita soal rumahtangga*

Bismillah..
Aku rasa sekarang boleh dikatakan tiap-tiap hri aku update blog. Okey, itu satu hal! Satu hal lagi semua post, semua berkaitan poligami! Aku tak nak terus bercerita pasal isu ni tapi kalau dah keadaan sekeliling bercerita pasal ni 24 jam tanpa mengira siang atau malam, aku harus ikut rentak ahli keluarga. Cuba berfikiran terbuka!

Semalam aku lepak dalam bilik mak sampai urut kaki mak yang lenguh. Ayah kat ruang tamu tengok tv. Tiba-tiba mak mengeluh! Seperti nak mulakan perbualan berkaitan abang.

"Mak, mak jangan cakap apa-apa. Tolong la mak kita cakap pasal lain! Pasal orang yang menganggur ni ke, pasal padi ke, pasal lori ke, bas ke, basikal ke.. apa-apa je la selain kahwin! Please mak!" Terus aku bersuara. Aku tau mak nak mulakan perbualan pasal abang.

Mak gelak!

"Mak susah hati ni. Adik je kat rumah ni yang boleh dengar apa yang mak nak cakap!" Kesian plak aku dengar ayat mak. Ada abang sorang tapi asyik duk susahkan hati mak je kejenya.

"Okey la, malam ni je! Esok kita cakap pasal benda lain pula ye mak!" Balas aku. Yela, sekali-sekala balik kampung kena la jaga hati & perasaan mak. Nak jadi anak solehah kan? :)

"Mak susah hati la dengan perangai abang hang ni. Tak boleh nak contohi langsung perangai ayah hang, tapi dia duk ikut perangai pak2 sedara dia & sepupu dia. Ayah sedara hang tu masa muda-muda dulu kebanyakannya semua duk gila perempuan, kawen cerai, kawen cerai. Hang tengok je la pak long hang tu, bini dia yang sekarang ni yang ketujuh. Suka sangat main perempuan! Pak ngah hang pun sama dah dua bini, anak pak ngah hang pun sama. Anak pak ngah hang tu lagi teruk, dah la kahwin dua, lepas tu asyik kat rumah bini muda, bila bergaduh dengan bini muda baru balik rumah bini tua."

Aku diam.

"Mak rasa dalam banyak-banyak anak tok Aroff (yakni atok aku) ayah hang sorang je yang jenis tak main dengan perempuan. Masa muda-muda dulu sebelum kahwin dengan mak dulu ada la, tapi lepas je kahwin dengan mak tak pernah dia nak gila perempuan mana-mana. Tak pernah nak kata dalam sekali pun mak sakit hati pasal perempuan!"

Dalam hati aku, ADA LAGI KE LELAKI KAT LUAR SANA MACAM AYAH? nges..

"Mak risau abang hang tak boleh nak berlaku adil bila dah kahwin dua nanti! Adik, kat dunia ni memang la semua nampak indah bila berbini dua, tapi kat akhirat nanti jenuh nak menjawab dengan malaikat. Mak risau! Biasanya orang yang beriman je yang boleh kahwin lebih ni!"

"Dah takdir mak! Nak buat macam mana. Kira okey la abang macam tu, kalau dia merapu kat tempat lain, hisap dadah ke, berjudi ke.. lagi haru mak nanti! Minta simpang la semua tu mak. Kahwin dua ni bagus apa mak. Sunnah nabi kan? dapat pahala lagi tu...." apa lagi yang boleh aku cakap. Nak cakap lebih-lebih pasal kahwin bagai ni, haruslah pengetahuan ku sangat cetek! Tu je la yang mampu aku cakap nak bagi sedapkan hati mak!

"Nasib perempuan memang macam ni adik. Kat kampung ni boleh dikatakan rata-rata kena madu. Ada kawan ayah hang tu, anak dia yang laki tu kahwin dua, anak perempuan dia plak kena dimadukan!"

Aku gelak dengar kata-kata mak. Memang la tragis kisahnya. ada anak laki kawen dua, anak perempuan plak kena dimadukan. Mak dengan ayah la pening duk fikir pasal anak-anak!

Kalau difikir-fikirkan balik, cerita manusia kat dunia ni ada bermacam-macam kisah. Ada yang kadang-kadang tu sampai tak terfikir dek otak.

"Kalau la kak zai (yakni bekas isteri abang aku)  tahu pasal abang nak nikah lain ni mesti kak zai kata macam-macam kat kak izan kan mak? Mesti kak zai kata, "rasakan, dulu ambil laki orang. sekarang apa yang aku rasa kau kena rasa balik."

Aku rasa kak izan pun dah mula sedar bila kat facebook dia, status dia berbunyi begini, ...jangan membina kebahagiaan dengan menghancurkan hati dan perasaan orang lain >/<


#blum ttu kebahagiaan yg dibina itu akan kekal...ingattt!!!!

"Itu la adik. Jadikan apa yang berlaku kat sekeliling adik ni sebagai pengajaran. Hari ni kita ambil hak orang, esok-esok Allah balas balik apa yang kita buat kat orang. Allah tu Maha Adil adik! Fikir masak-masak kalau nak ambil hak orang!" Nasihat mak.

Tujuan aku tulis ni bukan nak ceritakan keburukan ahli keluarga dan saudara-mara aku, tapi jadikanlah semua ni pengajaran. Apapun ingatlah Allah tu Maha Kuasa!

Sebelum kita buat sesuatu, fikirlah natijahnya sama ada baik atau buruk! Yang penting biarlah semuanya diredhai Allah.. :)

*aku rasa aku semakin matang bila bercerita soal rumahtangga* :p

No comments:

Post a Comment