"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Sunday, February 19, 2012

aku dan ayam..

Bismillah..
Gambar-gambar di bawah adalah antara salah satu program yang termasuk di dalam kursus operasi & pengurusan halal.. Sebelum ni kita makan ayam selalu terfikir sama ada ayam yang dimakan halal atau tak terutama dari sudut sembelihannya (Ehem terutama yang suka makan ayam KFC tu).. Alhamdulillah diberi peluang untuk mendapat ilmu yang melibatkan kehidupan harian kita..

Dan ianya program yang sangat best sebab pertama kali sembelih ayam.. Sebelum ni kalau kat kampung bila ayah sembelih ayam, ku hanya jadi tukang pegang kaki ayam.. Tapi bila dah ada peluang, mana boleh lepaskan peluang yang sangat menarik ini.. Walau hakikatnya tangan terketar-ketar.. Ngee..


Antara barisan peserta yang ikut serta.. Sebenarnya masing-masing tengah cuak ni..


Akhirnya... 
Sambil pegang kepala dan mencari 4 urat yang wajib dipotong (saluran pernafasan, saluran makan, jugular & karotid).. Sebenarnya tak rasa pun urat tu tapi aci main redah je sembelih ayam tu.. Yang penting niat mesti kerana Allah..


Sebenarnya masa sembelih ayam ni rasa kesian sangat-sangat pada ayam ni.. Yela, kalau pandang lama-lama mata dia maunya tak kesian.. Tapi kena keraskan hati.. 


"Akak, akak duk sebelah Izah tau! Bagi semangat kat Izah." Sebab tu tiba-tiba je duduk sebelah dia. Izah ni lagi teruk sampai nak pegang kepala ayam pun takut.. Ayam bela tak ganas sangat kot kalau nak banding dengan ayam kampung & ayam hutan.. 

Macam-macam ragam kalau tengok gelagat budak-budak yang sembelih ayam ni terutama yang perempuan la.. Kenangan semua tu sebab masing-masing kali pertama.. Sebab tu agak teruja.. 


Aku antara wanita pertama yang berani ambil ayam dalam bakul.. Huahua.. 
Tetiba jadi eksaited plak tengok ayam.. 


Bila dah sorang pegang ayam, yang lain pun mesti nak ikut jugak kan?
Tipu je.. Enul dipaksa oleh aku untuk pegang ayam tersebut.. Nges3.. 


Apa hukumnya bila sembelih ayam sampai terputus kepala? 
Jawapannya.... ???? 
Makruh.. 
eh, tapi ku sembelih ayam tak sampai terputus kepala okey..
Biasa la dah profesional.. hua.. *riakgila*


Tengok.. Ini antara ayam yang tak terputus uratnya.. Makanya ayam yang tak terputus urat yang ditetapkan oleh Islam tidak boleh dimakan. 


Enam ekor ayam yang terpaksa direject sebab terdapat urat yang tak putus.. Habis ayam-ayam yang tak terputus urat ni kena buang ke? Yup!!! Islam tak berkompromi dalam bab halal.. Apa yang halal dan haram dalam syariat Islam, kita sebagai umat Islam mesti patuh.. 

Sebab itu pentingnya ada Halal Checker yang akan cek ayam-ayam tersebut selepas disembelih untuk tengok keadaan ayam tersebut.. 

Tapi ayam-ayam ni boleh diberi pada mereka yang bukan beragama Islam. Jadi, tak adalah isu membazir kan? 

 Dan.. malamnya pula ayam-ayam yang disembelih tersebut dibakar.. Sedap tau makan ayam yang kita sembelih sendiri.. rasa manis je.. ahaks.. :p

Okey.. agak-agak kalau berterusan ku menganggur boleh la ku apply jadi penyembelih ayam yang bertauliah kot! Eh, kat Malaysia ni kekurangan penyembelih ayam tau! Gaji pun mahal.. huahua.. 

4 comments:

  1. bangga saya melihat wanita menyembelih ayam, tp wanita menyembelih dengan penuh kasih sayang..oklah tu...

    ReplyDelete
  2. Salam..
    Tumpang lalu yerr..sesiapa yang ada info mengenai pihak yang akan menganjurkan kursus penyembelihan ayam halal 2013 minta jasa baik kalian untuk inform dekat saya okey..
    email : greenflava89@yahoo.com

    Terima Kasih :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. em kalau nak buat kursus rasanya boleh contact dengan jabatan agama islam negeri..

      Delete