"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Friday, February 24, 2012

bererti.. bermakna.. bernilai.. ^^


Bismillah.. 

Untuk setiap yang ada di bumi ni pasti akan ada satu benda yang sangat penting dalam hidup kita tapi langsung kita tak sedar betapa pentingnya dia pada kita.. 

Em. seperti benda di atas.. penyepit rambut??? Tak sedar sebenarnya dah 2 tahun dia hidup bersamaku. Mana nak sedar kalau memang hobiku suka beli penyepit rambut dan tak sampai seminggu patah, kemudian beli lagi yang baru. Beli, guna, patah.. Beli, guna, patah.. Beli, guna, patah.. Dan aku terus membeli dan membeli sebab hidup tak akan sempurna kalau tak ada ini!!!

Sampailah satu hari terjumpa penyepit rambut yang ini. Tak menarik pun sebenarnya! Dalam hati masa beli ni dah cakap mesti akan patah dalam masa tiga hari. Tapi beli juga sebab memang nak guna. Yang menariknya satu je sebab warna hijau. Kalau tanya harga benda ni pun dah tak ingat. Dua ringgit mungkin atau 3 ringgit. Yang pasti tak lebih dari harga 5 ringgit sebab tau kalau beli mahal-mahal pun boleh patah juga. Sebenarnya dah ada pengalaman beli penyepit rambut yang sangat mahal dengan harapan tak akan patah lagi. Tapi.. hmm kecewa juga... 

Walau hakikatnya dia tak adalah mahal seperti penyepit rambut yang lain dan tak seindah mata memandang tapi dia sangat bernilai buatku. Cukuplah bernilai di mataku! 

Hidup seperti ini juga mungkin! Sebelum nak temui sesuatu yang kita nak sangat dalam hidup ni, macam-macam benda yang terpaksa dilalui. Hidup, jatuh, bangun kembali.. Hidup,jatuh, bangun kembali.. Hidup, jatuh, bangun kembali.. Sampai tak sedar sebenarnya hati dah remuk sebab terlalu banyak sangat jatuh & kecewa dalam hidup. Tapi tetap teruskan hidup sebab Allah tak suka hambanya yang berputus asa.

Dan harapan ku moga dia tak akan patah buat selama-lamanya dan terus kekal dengan aku sampai bila-bila sebab ku dah temui dia yang sempurnakan hidupku (walau hakikatnya ku tak sedar kehadirannya yang sangat bermakna buatku). ==> mendalam kan makna kata-kata ini? hmm.. Kata-kata ini hanya untuk penyepit rambut je pun! Hehe.. Tak ada jumpa sape-sape pun lagi.. hua.. *sadis selalu ayat* 

^^


No comments:

Post a Comment