"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Friday, February 10, 2012

Tafsir & Novel..

"Tak perlu jadi orang lain. Jadi diri sendiri sudah!" Selalu kita dengar perkataan tersebut kan? Tapi kalau untuk perkara yang baik macam mana? Sepatutnya yang baik kita kena jadikan teladan la kan? Tapi entah la.. takut bila buat benda baik sebab ikut orang, takut tak ikhlas pula perbuatan tu.. Boleh ke bagi alasan macam tu? 

Tadi masa tengah tunggu Pn Halina dari JAKIM datang nak bagi talk pasal halal dan syariah, ku buka la novel yang memang sudah menjadi kebiasaanku kalau ke mana-mana mesti bawa novel. Tak ada yang pelik pun bila tengah tunggu apa-apa perkara kita membaca kan? Tapi hari ni situasi yang peliknya sebab di sebelahku ada seorang peserta yang tengah khusyuk baca tafsir al-Quran. 

Rasa juga nak sorok muka bawah meja sebab malu yang amat. Tapi seperti biasa ku memang selalu buat muka tak bersalah & buat seperti tiada apa-apa yang berlaku. Ku cakap pada Enul, "orang kemana-mana bawa tafsir, aku bawa novel. segan kot!" 

Enul sengih-sengih. Haisy. 

Mak pun selalu tegur dengan hobi aku yang satu ni. "Baca novel 3 hari dah boleh habiskan satu novel, sanggup tak tidur malam tapi buka tafsir tak pernah nampak pun!"

Menusuk kalbu kata-kata mak tau! 

Dan yang paling aku kesal pada diri aku sebab aku datang ke UKM ni aku tak lupa nak bawa novel, malah sampai dua biji sekali aku angkut. Tapi al-Quran aku boleh lupa. Subhanallah.. teruk kan? =='

Kadang-kadang aku rasa.... ah, tak tau nak cakap macam mana. 

Tapi entah la.. 

Walaupun tak bawa al-Quran ke mana-mana, tapi aku tak pernah la sampai tak baca al-Quran langsung. Sekurang-kurangnya lepas maghrib ku baca juga 2, 3 muka. Tapi untuk jadikan habit membawa al-Quran ke hulu hilir entah la. Kenapa tak pernah terfikir ye? 

Entah la ...
Entah la...
Entah la...




No comments:

Post a Comment