"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Wednesday, September 28, 2011

saya tegur awak untuk kebaikan.... ^^


Kadang-kadang kita perlukan sedikit waktu untuk bersendirian, berfikir dan muhasabah diri. Mungkin selama ini  kurang berfikir secara matang atau sebenarnya lebih banyak ikutkan nafsu amarah semata-mata. 

Bila sesekali ditegur oleh seseorang yang baru rapat atau sebenarnya salah seorang ahli keluarga yang baru muncul dalam keluarga kita, terkadang membuatkan hati terasa panas juga kan? Yalah, orang baru yang tak tahu apa-apa tentang kita, tiba-tiba boleh menegur sikap dan perangai kita. Sepertinya kurang logik kan.

Tapi bila difikirkan berulang-ulang kali secara matang, kadang-kadang teguran sebegini untuk kebaikan diri sendiri. Cuma antara diri kita sendiri mahu atau tidak menerima teguran tersebut. 

Bila aku tanya balik pada diri sendiri, "aku, boleh tak terima teguran orang?" Sangat sukar untuk menjawab pertanyaan tersebut walaupun soalan yang lahir dari hati sendiri. Aneh kan? Diri sendiri sukar mahu menjawab pertanyaan diri sendiri juga. Itu hakikatnya. Berkata memang mudah, untuk merealisasikan sesuatu perkara tersebut sangat susah. 

Kenapa boleh timbulnya isu ini ya? Senang jawapannya, sebab baru lepas ditegur oleh seseorang. Kita boleh je jawab, "Kau sape nak tegur aku? Kenal aku pun tak? Ada hati nak tegur aku." Kalau inilah jawapan yang kita berikan, nampak sangat kita bercakap tanpa berfikir dengan matang. Aduhai, susah sebenarnya nak tegur orang dan nak menerima teguran orang. Betul kan?

Ada satu tips yang mahu aku kongsikan tentang cara mahu tegur seseorang. Yang pertama, bila nak tegur seseorang jangan sesekali menegur dengan cara memuji diri sendiri. Contohnya, "kau ni tak boleh ke nak solat? susah sangat ke nak solat? aku ni kalau sakit sekalipun tak pernah tinggal solat tau! Betapa aku sangat jaga solat aku." Percayalah, teguran dengan cara begini, akan hanya membuatkan orang menyampah dengan kita dan tak akan org boleh terima teguran kita. Dan teguran sebegini nampak sangat kita mahu riak dan sepertinya kurang ikhlas, kan? 


Tapi ada manusia tertentu yang boleh tegur dengan memuji diri sendiri tau! Tapi siapa ya? Jawapannya mak ayah kita. "mak dulu masa kecik-kecik tak pernah tinggal solat, cuba la along ambik contoh dari kisah mak muda-muda dulu!" Kita tak kan rasa menyampah kan dengan teguran sebegini dari ibu ayah kita? ^^

Tips yang kedua, bila nak tegur seseorang elakkan dari tegur dengan cara yang salah. Ya, sekarang zaman internet. Semua orang ada facebook. Tak perlu nak tegur orang dengan post pada wall dia. Ini akan memalukan dia. Dan lagi teguran sebegini langsung tidak boleh diterima oleh orang yang ditegur. Percayalah! Malah akan memburukkan keadaan lagi.

Gunalah perkataan yang sesuai bila menegur seseorang. Biar bahasa yang sopan, lembut dan enak didengar supaya orang yang ditegur pun akan rasa terbuai... syahdu...

Sebenarnya teguran yang ku terima bukanlah seperti teguran-teguran di atas. Terasa juga la yang diri ini langsung tak berguna bila ditegur sebegitu sekali. Tapi bila difikirkan umur yang sudah meningkat, aku harus bertindak dan berfikir secara matang. Aku anggap teguran tersebut sebagai satu benda untuk memotivasikan diri, untuk kebaikan diri sendiri... Bukan teguran untuk memusnahkan diri sendiri.

Kesimpulannya, berilah teguran yang membina, bukan teguran yang menjatuhkan orang lain!

~Tulip Sayang~

No comments:

Post a Comment