"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Sunday, September 25, 2011

Cikgu Disiplin dan IM Asyraf

Setelah seharian dipaksa dan dipujuk oleh si abang untuk bertemu dengan guru disiplinnya, maka dengan berat hatinya terpaksa jua menjejakkan kaki ke Sekolah Menengah Kebangsaan Cyberjaya. Rasa berdebar. Mungkin sudah lama tak jejakkan kaki di sekolah. 

Baru sampai je di depan bangunan sekolah, kelihatan sekumpulan pelajar perempuan berpakaian sekolah berwarna biru. Semestinya pengawas sekolah, detik hati kecil. 

"Assalamualaikum puan!" 

Eh! 

Tapi di dalam hati tetap menjawab salam mereka. Mungkin di fikiran mereka, seorang gadis yang berpakaian jubah dan bertudung labuh sepertiku sepertinya kelihatan seperti seorang ibu. Atau sememangnya wajah yang menunjukkan terlebih matang. 

Sebenarnya bukan nak tunjuk diri ini alim, warak atau sebagainya dengan pakai jubah segala bagai. Tapi memang langsung tak bawa hatta sehelai pun baju kurung di sini (Cyberjaya). Jubah kalau di asrama memang sangat popular bagi kami yang bersekolah di sekolah agama. Senang, mudah dan pantas. Tambahan pula dengan status aku sebagai ibu untuk sementara waktu ni, memang sangat bersesuaian terutama bila pagi hari bangun dari tidur dan tak sempat nak mandi dan mahu hantar anak-anak ke sekolah. 

Sambil berjalan mahu ke bilik disiplin, sempat membebel pada si abang. "Asraf ni lain kali bila waktu sekolah jangan bawak handphone, kan dah kena rampas. Mak su jugak jadi mangsa kena datang sekolah. Isyh la, awat la nakal sangat ni?" 

Budak-budak remaja zaman sekarang memang tak makan saman. Apa yang kita nasihat, apa yang kita tegur ibaratnya seperti masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.

"Untuk makluman puan, Asraf ni dia bawak handphone ke sekolah. Mungkin dalam kalangan kawan-kawan kelas dia juga yang buat aduan." Aku hanya mengangguk menanti bicara seterusnya dari guru yang diberi jawatan sebagai guru disiplin tersebut.

"Saya rasa dia ada masalah, bergaul dengan kawan-kawan yang tak senonoh, melepak sana, melepak sini. Merokok...."

"Apa cikgu, merokok?" Belum sempat cikgu tersebut menghabiskan kata-kata, aku terus menyampuk. Setahu aku, dia tak pandai merokok. Bila masa....????

"Asraf hisap rokok dari tingkatan berapa? Jawab jujur!" Ada ketegasan pada nada suaranya. Asraf diam. Aku pandang Asraf, menanti jawapan darinya. 

"Tingkatan 2."

Jawapannya membuatkan aku kecewa. Terasa seperti mahu sekeh dia masa tu jugak!!! 

Bermacam aduan yang ku terima sepanjang dua jam sesi pertemuan tersebut. Tak siapkan kerja sekolah, bercouple, pelajaran merosot, banyak main dan macam-macam lagi. Aduhai abang, kenapa langsung tak fikirkan masa depanmu? Apa yang akan jadi nanti? Tak simpati ke pada mak ayah yang susah besarkan kalian? Ini balasannya yang mereka dapat. 

"Puan, saya harap apa yang saya sampaikan pada puan ni, nanti puan akan sampaikan pada kedua ibu bapa dia. Benda-benda macam ni kita tak boleh diamkan." Katanya setelah panjang lebar membebel pasal Asraf. Sepertinya langsung tak ada benda baik langsung yang Asraf buat di sekolah. Sampaikan aku sendiri mahu mencelah tidak berkesempatan. 

Ditambah pula bila tiba-tiba muncul guru bahasa melayu Asraf di dalam bilik disiplin tersebut. Ada lagi aduan. Rasa mahu pitam fikirkan pasal si abang ni. 

"Dia ni ketua tingkatan, kutip buku orang tapi buku sendiri dia tak hantar. Tak siap kerja sekolah. Subjek bahasa Melayu dia pun sangat lemah. Langsung tak ada potensi untuk SPM tahun depan." Tambah Cikgu Bahasa Melayu Asraf. 

Oh, sampai begitu sekali teruk ke anak buah ku ini? Aduhai..... 

Asraf, kenapa Asraf tak boleh jadi macam Imam Muda Asyraf??????????????????

‎=='

No comments:

Post a Comment