"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Wednesday, September 14, 2011

Oh, sudah tidak kisah dipanggil skema.


Lebat sungguh padi di paya,
Kayu tumbang tepi pangkalan,

Hairan sekali hati saya,
Burung terbang disambar ikan. 

Terpanggil untuk menulis tentang bahasa yang makin dilupai anak bangsa zaman sekarang. Anak-anak muda barangkali! Sayang rasanya bila bahasa sendiri yang patut dimartabatkan oleh anak-anak bangsa, tapi lain pula jadinya sekarang.

Kenapa ya anak-anak muda zaman sekarang kurang menghargai bahasa melayu kita? Suka sekali membaca karya-karya dari penulis yang begitu tertib mengangkat darjat bahasa melayu.

Tulisan Kak Su (Noor Suraya) sebagai contohnya. Aduhai sungguh lembut bahasa yang digunakannya. Sampai terkesan di hati yang melayu ni terkenal dengan budayanya yang sopan-santun, lembut-lembut, berbudi bahasa dan sebagainya.

Prof. Kembara Bahasa... Juga begitu, walaupun sudah jauh merantau di pelbagai negara tapi bahasa melayu tetap yang pertama di hati. Kadang terasa malu pada mereka yang begitu giat mempertahankan bahasa ibunda kita, tapi kita anak-anak muda begitu mudah sekali merosakkan dan menghancurkan bahasa kita. 

Bukan bermaksud tidak mengikut arus pemodenan negara. Tapi biarlah modennya negara kita dengan tidak langsung melupakan adat-istiadat, budaya dan bahasa kita sendiri. Oh, mungkin sangat susah di zaman seperti sekarang.

Terasa susah sekali untuk mencari drama, cerita atau movie sekarang yang begitu menitikberatkan soal-soal seperti ini. Dan terasa susah sekali mahu mencari penulis atau sebenarnya novelis yang begitu mengagung-agungkan bahasa kita. Ada, tapinya mungkin mereka dalam kalangan penulis veteran. 

Media massakah yang patut dipersalahkan? Atau sebenarnya diri kita sendiri? 

Tak perlu untuk mencari contoh yang jauh-jauh. Cukup sahaja di facebook. Bahasa pelik-pelik sampai susah untuk mentafsir. Selalu juga menegur anak saudara sendiri yang sekarang di tingkatan 4, bila pakai bahasa, amboi berpusing-pusing huruf. 

Apalah yang mereka faham, melainkan alih-alih kita pula yang dikatakan "tak sporting la mak su ni". Oh, mungkin sekarang tahap kesedaran aku sudah tinggi barangkali. Melalui banyaknya bacaan. Banyak membaca, banyak menilai, banyak mentafsir, banyak yang boleh dijadikan iktibar dan panduan. Alhamdulillah. 

Mungkin sebab sayangkan bahasa kita, aku semakin suka apa yang berkaitan dengan sastera melayu yang makin dilupai anak-anak muda sekarang. Pantun, syair, puisi, gurindam, sajak, seloka dan sewaktu dengannya. 

Amboi, sekarang dah makin skema. Oh, sudah tidak kisah dipanggil skema. ^^

Kupu-kupu terbang melintang,
Hinggap menghisap bunga layu,

Hati di dalam menaruh bimbang,
Melihat ikan memanjat kayu. 


1 comment:

  1. asalkan hati gembira ~ menjadi skema atau tidak itu bukan persoalannya..hihihi

    ReplyDelete