"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Saturday, March 27, 2010

C.I.N.T.A

"ini merupakan jawapan dr mentor aku tentang 'cinta'... just berkongsi ilmu yg disampaikan..."

cinta itu kurniaan Allah.
sebagaimana Allah memberikan kita nikmat-nikmat yang lain,begitu juga dengan cinta.. DIA juga yang meletakkannya di hati kita.

salah ke kita rasa kenyang?
salah ke kita rasa lega lepas dah dapat tidur?
salah ke kita rasa lega bila lepas keluar toilet?

=)

jd salah ke kita merasa cinta?

kita sama2 dlm usia yg tgh usha2 cari pasangan. usia yang merasa tertarik pd lwn jenis. normal utk rasa suka pd seseorg. normal juga merasa rindu pd org yg disukai itu. normal sgt2..

tapi dipilihnya kita sebagai islam dan beriman maka kita seharusnya menjadi above normal.

kita yakin bahawa suratan takdir kita telah tertulis. jodoh tlh ditentukn. untuk apa kita nak risau.. (hee~ saya pn slalu ingtkn diri saya bila timbul tanda tny dlm diri.. "erm.. mamat ni suke aku ke tak sbnrnye. mcm suke. mcm tk.") jd ulang2 kan pd diri.. tk perlu risau. Allah knows what is best for us. tk perlu kejar2. gatal2. itu hny merendah maruah kita.

doa.

doa.

dan

doa.

itu sahaja jalannya.

sbb kita sendiri sedar bhw dlm keadaan kita yg masih blja. mmg tk daya nk kawin skrg ni. lagi2 kalau org yg kita suka pn masih tgh blja. so we just have to sabar.

doa. minta Allah lindung diri kita daripada melakukan perkara2 yg mengikut hawa nafsu. org dlm mode cinta ni kan nafsunya digoda2 syaitan..jd tingkatkan mujahadah. lawan.

dan bila dh terasa dh terover the limit. zina hati dh on red alert warning siren.. cpt2 taubat kembali pdNya.

cinta itu nikmat. buat kita rasa bahagia. tapi ujian nikmat tu kan lebih bahaya daripada ujian kesusahan. mengingat Allah sewaktu diri diselimuti nikmat tu memerlukan mujahadah yg lebih tinggi berbanding bila ditimpa kesusahan.

bukan ke kita harus mengingatiNya sepanjang masa.

cinta tu mmg Allah beri. tapi kita yg harus mengawalnya. kawal dengan iman. =)

jd utk kawal yang mantap haruslah dgn iman yang mantap.

iman akan mantap bila hubungan kita dgn Allah mantap.

utk dpt hubungan yg mantap dgn Allah harus terlebih dahulu mengenal Allah.

utk kenal Allah, harus tahu apa yang Allah suka, apa yang Allah benci.

pendek kata, kalau Allah kata Allah mencintai orang yg beriman,kita usahakan mencari tahu apa ciri2 orang yang beriman.

erm, Nabi Muhammad tu kan kekasih Allah. jd kita cuba2 la tgk2 akhlak Rasulullah yg mana blh kita contohi. jd kita juga dpt menjadi kekasih Allah.. =)

akhirnya nanti bertemulah dengan cinta sejati.. jauh menandingi cinta manusia yg belum pasti yg tlh membuat kita menangis bila dirindui..

sampai sini dahulu..

daripada insan yang juga bermujahadah dengan cinta manusia..
smga kita dikurniakan pasangan yang dipilihNya. yg dpt membimbing kita, mentarbiyah diri kita. yg bersamanya dapat kita bergandingan membina generasi rabbani.. =)


No comments:

Post a Comment