"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Monday, December 31, 2012

2013 : Lebih Istimewa

Malam terakhir untuk tahun 2012. 

Seperti tahun-tahun baru yang lepas, tiada apa yang istimewa. Tapi yang lebih istimewa sentiasa ada. Yang lebih istimewanya, aku masih diberi kesempatan untuk terus bernafas di atas muka bumi ini. Alhamdulillah. Walaupun terasa banyak kekhilafan yang aku lakukan, tapi Allah sentiasa sayangkan aku, sayangkan kita, hambanya. 

Itu sebenarnya sudah memadai bagi insan kerdil seperti aku di atas muka bumi ini. Apa lagi yang dapat aku lakukan melainkan terus menjalankan tanggungjawab aku sebagai hamba-Nya. 

Tercapaikah semua azam aku untuk tahun 2012?
Mungkin aku pernah senaraikan 2 atau 3 azam yang mahu dicapai untuk tahun ini. Yalah, kalau langsung tidak ada azam, ibaratnya seperti hidup aku tidak bertujuan pulak kan? Alhamdulillah segala nikmat dan rezeki yang aku terima, semuanya aku anggap azam yang telah aku capai. Sekurang-kurangnya aku menjadi insan yang bersyukur. Yang masih berbaki yang belum sempatku lunaskan, semoga Allah memberi kemudahan untukku menyempurnakannya. Ameen. 

Azam 2013?
Aku tidak pernah takut untuk terus mencipta azam walaupun apa yang aku hajatkan di tahun lalu belum tercapai. Aku mahu bersungguh-sungguh bila aku ada azam dan keinginan. 

Aku yakin tak semua yang aku hajatkan dan aku harapkan, aku akan dapat dengan semudah memetik jari. Aku perlu lalui dengan ujian dan cabaran yang penuh berliku. Sampai satu waktu aku akan tahu sama ada aku berjaya atau tidak. Berjaya atau tidak, aku yakin Allah sudah titipkan hikmah yang banyak untuk aku renung dan muhasabah diri kembali. 

No comments:

Post a Comment