"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Saturday, December 29, 2012

kehilangan...



Bismillah...

Dengan sedikit kekuatan yang ada, bersama linangan air mata ku gagahi untuk menaip di sini. Entah kenapa aku rasa selesa ingin meluahkan semua rasa yang sedang aku hadapi ketika ini di sini. Mungkin salah satu sebabnya aku sudah kehilangan tempat mengadu, semua kawan baik dah jauh berbatu-batu dari aku. Lain rasanya meluahkan perasaan di alam maya berbanding bila berhadapan dengan mereka. Atau mungkin aku sudah kehilangan kawan-kawan baikku. Allah... sedih rasanya.

Jauh dengan sahabat-sahabat, jauh juga dengan mak ayah. Allah benar-benar sedang menguji diri ini. Satu-persatu ditarik pergi dari aku.

Malam sebelum datang ke sini.
Hati memang rasa langsung tidak tenang. Takut. Takut dengan nasib diri sendiri sebenarnya. Aku sedang memperjudikan nasib diri akukah ketika ini? Itu yang aku terfikir. Seharusnya aku tidak berfikir sebegini. Seolah-olah aku melawan ketentuan Ilahi yang sudah menetapkan jalan aku di sini. Jalan yang sangat Dia redhai.

Atau sebenarnya bila aku berperasaan begitu adalah disebabkan niat aku sendiri datang ke sini. Aku mengaku bahawa niatku bukan kerana Allah. Aku nampak perjalanan hidupku di sini nampak susah, sukar, tidak dipermudahkan... Semua urusanku sejak aku di kampung sampailah ke sini langsung seperti ada sebiji batu besar yang menghalang laluanku. Emosi yang tak stabil. Mana hilangnya perasaan bahagia itu? Ya Allah, ini petunjuk dari-Mu.

Sememangnya aku patut diuji sebegini. Biar aku sedar. Sedar dan bangkit dari dunia khayalan cinta dunia. Aku leka. Sangat leka. Lalai. Lalai menjalankan tanggungjawab aku sebagai seorang hamba. Layakkah aku menempuh kerjaya ini sedangkan diri aku sendiri langsung tak terbimbing?

Perbetulkan niat kembali! Memang senang untuk diungkapkan. Hakikat bila diri sendiri terpaksa lalui baru terasa betapa susahnya. Sesenang bila kita menyuruh seseorang bersabar bila ditimpa ujian, tapi hakikatnya bila diri sendiri diuji, baru tahu tinggi rendahnya langit.

Sungguh sekarang bila aku kehilangan semua insan yang aku sayang, baru aku sedar diri ini hanya ada Allah. Aku perlu berdiri di atas kaki sendiri tanpa perlu mengharapkan pertolongan, dorongan, nasihat atau kasih sayang dari sesiapapun melainkan cuma DIA.

Susah rasanya mahu bangkit kembali bila terjatuh sebegini. Susah rasanya untuk kembali berdiri di jalan yang lurus bila sedar betapa diri ini sudah jauh terpesong.

Sungguh ya Allah terasa dah tak kuat untuk teruskan semua ini. Tapi mustahil untuk aku kembali pada kehidupan lama aku. Aku dah pilih jalan ni. Aku kena lalui jua. Walau sesukar mana sekalipun aku perlu teruskan juga. Aku perlu bertanggungjawab ke atas diri sendiri. Aku perlu untuk hidup gembira.

Hidup aku bukan kerana dia, tapi DIA.


No comments:

Post a Comment