"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Wednesday, July 4, 2012

semakin dekat... semakin jauh..

Bismillah...

Untuk seminggu ni... bukan.. untuk dua minggu ni.. bukan juga... =='
Okey, sejak kebelakangan ini terasa kehidupan biasa ku seperti menjadi luar biasa. Menjadi sensitif, mudah terasa, cepat tersentuh, cepat menangis... Banyak berfikir juga mungkin!

Bila ada seseorang yang rapat dengan kita bersuara yang seolah-olah kita sudah semakin jauh dengan dia, sungguh hati terus menjadi sayu. Sedang dia adalah insan yang rapat dengan kita suatu masa dahulu. Dan sekarang juga. Ek? 

"Entah kenapa orang rasa dah makin jauh dengan Cik Tulip." Kata-kata itu menusuk terus sampai ke hati. Dia seperti biasa terus tarik tangan aku bila kami berjalan. 

Dan aku hanya mampu berkata, "kenapa cakap macam tu?" Hakikat sebenar aku sudah tahu sebab utamanya. Dan mungkin aku sekadar berpura-pura di hadapan dia. Dia senyum dan geleng kepala. 

Walaupun tempoh perkenalan kami sangat sekejap tapi entah kenapa aku terasa sangat serasi dengan dia. Kami banyak persamaan. Sangat banyak! Dia lembut. Sangat lembut. Kalau ramai orang yang kata aku ini lemah lembut tapi dia lagi lembut. Dan sebagai kawan baik dia, aku terasa ingin sentiasa melindungi dia. Dan suatu hari nanti bila kami sudah membawa haluan masing-masing, aku pasti akan merindui dia. 

Dan tak pelik juga bila sesuatu yang tak pernah kita harapkan datang, terus datang mendekat dengan kita.  

Dan sebenarnya aku tersepit di tengah-tengah. Betul, nak jaga hati semua orang sangat susah. Kadang-kadang kita terpaksa korbankan juga hati kita sendiri demi memuaskan hati insan-insan yang kita sayang di dunia ni... 

Allah... ~~

No comments:

Post a Comment