"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Tuesday, July 17, 2012

marah saya...


Bismillah...

"Susah jadi orang lembut ni. Bila kita baik dengan orang, orang pijak kepala kita." Itu kata-kata Ija bila ku meluahkan kata-kata yang tahap kesabaran ku dah sampai di tahap kemuncak dan langsung tak dapat nak bendung marah. Ija je la yang faham aku kot. Heh... :p

Mungkin sebab dah terlalu lama bersabar dan hari ni akhirnya marah ku makin memuncak. Aku susah nak marah orang. Bila terasa dengan orang, aku akan diam. Diam dan terus diam. Mungkin sebab aku anak bongsu, jarang nak marah orang (sebab selalu kena marah mungkin!) dan tak tau nak marah orang macam mana. 

Hari ni rasa dah tinggikan suara pada seseorang. Dan syaitan pun bertepuk tangan gembira sebab dah berjaya menguasai diri aku untuk menjadi manusia pemarah. 

Sebenarnya sangat susah nak aplikasikan konsep saling memahami dalam kehidupan seharian bila hanya sebelah pihak je nak kita faham mereka. 

Teringat pesan mak sebelum mula-mula masuk u. Mak sentiasa pesan suruh banyak bersabar. Sabar dan sabar. Tapi kadang-kadang pesanan mak tu hilang entah ke mana bila marah menguasai diri. Mak takut sangat kami  ikut jejak langkah ayah. Ayah panas baran! Mujurlah mak seorang yang penyabar. 

Manusia kan... Mudah lupa. 

Bila fikir balik, tak pasti dengan perasaan sendiri bila dah terlepas marah orang. Puas hati ke? Gembira ke? Langsung tak sebenarnya.... ~~ 

Rasa macam budak kecik, tak matang langsung kot. Haisy... 

Fakta : Marah orang diam sangat menakutkan. Heh... =='

1 comment: