"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Saturday, July 7, 2012

Diam saya...

Bismillah...

Untuk sesetengah perkara, kadang-kadang perlu juga untuk jadi manusia yang sensitif. Ek? Kadang-kadang perlu juga untuk jadi manusia yang terlalu mengikut hati dan perasaan. Syahdu? Sedih? Diam? #eh!

Manusia memang dikurniakan dengan pelbagai perasaan. Kadang-kadang bila dihadapkan dengan satu situasi yang langsung tak sesuai dengan perasaan yang ditonjolkan pada ketika itu, ianya menjadi sangat pelik. Serius pelik! Sampai kadang-kadang diri sendiri pun tak pasti apa yang hati mahu. 

Aku sendiri tak pasti sama ada aku berkawan baik dengan hati sendiri atau tak. Dan perasaan diri sendiri pun lebih suka ikut kata hati dari akal sendiri. Bila perasaan terbuai dengan kata hati, maka datanglah pelbagai emosi yang membuatkan diri rasa syahdu, sedih, menangis dalam bas? Heh.. 

Situasi ni sangat pelik. Sampai kadang-kadang aku terfikir kenapa mesti rasa sedih sangat, kenapa cepat tersentuh sangat, kenapa sampai perlu menangis, kenapa sensitif sangat? Kenapa? Dan kenapa? Aku cuba untuk pandang ke arah yang positif tapi kadang-kadang hati ni cepat membawa diri ke arah negatif. Dan akhirnya diri sendiri yang terus jadi tak stabil. 

Dan akhirnya aku membuat keputusan untuk mendiamkan diri. Mungkin itu yang terbaik. Juga untuk menguji hati masing-masing. =='


No comments:

Post a Comment