"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Tuesday, July 24, 2012

Perpisahan yang ditangisi... lagi...

Bismillah..

Alhamdulillah. Tamat sudah exam hari ini tepat jam 4.00 petang tadi. Terasa dapat menarik nafas dengan bahagia dan penuh nikmat. Mungkin dapat menarik kembali novel-novel yang dipinggirkan sejak sebulan yang lalu. Rindu nak membaca.

Menghitung hari. Ada 3 hari lagi mungkin kami di sini. Adat dunia, setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Sebenarnya sudah terlalu biasa dengan perpisahan yang selalu berlaku dalam kehidupan. Atau sebenarnya kata-kata yang lebih tepat, sudah biasa mengalir air mata untuk perpisahan.

Sebab terlalu sedih :
1) Terlalu banyak kenangan yang dicipta. Teringat kata-kata Nakhlu, "Cik Tulip jangan banyak simpan kenangan sangat. Nanti susah nak lupa!" Kata-kata yang lebih kepada amaran aku kira.

Betul, aku tak nafikan semua itu. Diri sendiri pun tak pernah tipu, kenangan lama itu masih tetap tersimpan kemas di minda walau sudah lama berlalu. Tapi bukankah setiap hari-hari yang berlalu pergi meninggalkan kita adalah kenangan. Heh, Cik Tulip berpuitis! :p

2) Sebab tahu tak akan dapat kembali pada kenangan itu. Teringat pada tarikh 1/5/2011 betapa itulah perpisahan yang paling betul-betul ditangisi.

Dan sekarang bakal melalui perpisahan kali....er... er... Allah, betapa banyak pertemuan dalam hidup ni sampai tak terhitung. Betapa manusia itu datang dan pergi begitu saja dalam kehidupan kita. Hanya yang betul-betul terkesan di hati akan berada di ingatan.


No comments:

Post a Comment