"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Tuesday, November 22, 2011

Perancanganku biarlah di dunia terus membawa ke syurga abadi...

Bismillah... Mohon segala apa yang ditulis kali ini mendapat redha dari-Nya. Kalau boleh, biarlah apa yang kita tulis sentiasa mendapat keberkatan dari-Nya. Betul kan?

Sebenarnya diri sendiri pun tak sedar yang umur sekarang sudah meningkat. Sampai ada seorang mak cik tanya umur baru sedar dah makin tua. Hidup sedikit terasa berantakan bila perancangan tu tak ada.

Ini antara perancangan yang bakal dilalui tahun depan. Mohon semuanya dipermudahkan.

1) Cari kerja untuk menampung diri sendiri. Bayar hutang yang banyak. Sesungguhnya sangat risau hutang belajar yang sangat banyak. Mana tahu tiba-tiba aku mati, tak kan la mak ayah pula yang kena bayar. Oh, tak nak bebankan ayah dengan hutangku.

Sebenarnya mahu ikut ayah jadi petani. Menguruskan sawah padinya tapi ayah tak bagi. Fikiran orang tua ini suka sikit nak jangka. Terima saja keputusan ayah.

2) Mahu keluar dari bumi Kuala Lumpur. Tak kisah mana pun negeri-negeri di Malaysia ni (asal jangan Sabah & Sarawak sebab memang mak tak izinkan). Entah kenapa rasa sangat tragis bila duduk lama-lama di sini. Mungkin sebab tak mahu terikat dengan insan-insan di sekeliling.

Tapi malangnya banyak apply kerja di sini.

3) Berubah menjadi anak yang solehah untuk mak ayah. Alhamdulillah setakat tinggal dengan keluarga semula ni, terasa seperti tanggungjawab sebagai seorang anak itu tertunai. Dapat cium tangan mak ayah lepas solat adalah perkara yang paling membahagiakan.

InsyaAllah, selagi belum disunting menjadi isteri orang ni mahu sentiasa menjadi anak yang terbaik untuk mak ayah.

4) Mahu khatam al-Quran sebulan sekali. Atau sekali dalam dua bulan. Sungguh, sangat cemburu dengan mak bila mak dapat khatam al-Quran sebulan sekali. Terasa seperti langit dengan bumi bila nak bandingkan dengan mak. InsyaAllah, bila diletakkan dalam perancangan tahun depan, mungkin dengan ini boleh jadi peringatan untuk diri sendiri.

5) Kahwin? Kalau ikut dari perancangan memang sepatutnya tahun depan mesti sudah bina masjid. Tapi ajal maut, jodoh pertemuan semua tu di tangan Allah kan? Habis-habis pun ayat ni je la yang akan keluar bila ditanya tentang soal jodoh.

Bab-bab jodoh ni dah serah semua pada mak ayah. Lagipun kalau ada yang masuk meminang, insyaAllah jika bersesuaian akan diterima. Sudah tidak mahu mengharap pada sesiapa. InsyaAllah, Allah dah sediakan yang terbaik untuk kita semua.

Tapi tak kisahlah sebab dah kurangkan bilangan anak. Lambat sikit pun tak pe. Boleh ke fikir macam ni? Hehe.  Mestilah boleh, orang tak tahu betapa bosannya hidup sebagai seorang anak bongsu.

Pernah bercita-cita nak ada anak seramai 15 orang. Banyak kan? Sampai begitu sekali bila bosan balik kampung. Tapi sejak jaga anak saudara ni, baru tahu betapa susahnya mahu mendidik budak-budak zaman sekarang. Maka, sudah dikurangkan kepada 2 orang. Hehe.

6) Perbanyakkan bekalan & persediaan untuk bertemu dengan si Dia, Kekasih Hati Dunia & Akhirat. Rasanya tahun ini dan sebelum-sebelumnya lebih banyak memikirkan hal dunia. Langsung terlupa yang bekalan untuk dibawa ke sana masih sedikit. Sebenarnya itulah tujuan sebenar hidup di muka bumi ni, tapi manusia memang mudah lalai kan? hukhuk...Allah...

Setakat ini saja perancangan yang difikirkan. Dan akan cuba untuk memperbaiki.

Tahu, perancangan yang Allah dah aturkan untuk diri ini adalah yang terbaik. Tapi sekurang-kurangnya kita sebagai hamba-Nya perlu berusaha menjadikan perjalanan hidup kita yang terbaik. ^^

No comments:

Post a Comment