"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Saturday, June 18, 2011

akan ke luar negara sekali lagi... ameen...


aku dah cukup puas memikirkan tentang masa depan aku...
mulanya aku fikir akan fikir pasal masa depan aku lepas je aku graduate...

tapi..
bila aku baca 'contengan jalanan'...
aku jadi insaf...

dan sekarang...
aku dah mula fikir tentang masa depan aku...

aku tak rasa yang aku akan kawen awal...
macam yg kawan2 aku tengah planning sekarang ni...
yang pasti, aku tumpang gembira untuk mereka... :)

makanya...
aku membuat keputusan untuk sambung study ke luar negara...

aku tahu...
bila aje aku buat keputusan macam ni, sekali lagi aku akan berdepan dengan cabaran yang maha hebatnya seperti aku di China suatu masa dahulu...

dan aku...
tak pasti sama ada aku bersedia atau tak untuk menghadapi cabaran ni...
tapi aku dah macam nekad!!

aku nak mencari kehidupan baru...
macam Bai kata : kalau ke tempat baru, kita akan mula kehidupan baru, jumpa orang baru... orang tak akan tahu kisah hidup kita sebelum ni... just tahu nama dan asal kita...

atau sebenarnya aku sedang melarikan diri...
kecewa sangat ke aku ni???

sebenarnya aku dah mula mencari maklumat untuk tujuan aku yang satu ni...
alhamdulillah, aku ada ada jumpa sedikit maklumat yang aku kira sangat mendebarkan aku...
takut kot... kali ni aku sorang2 plak tu...
tak sama macam ke china dulu...

dan sekarang aku sudah mula menulis...
sebab utama : aku nak cari duit... aku tau aku ada bakat... (ceh, perasan lagi!)
sebenarnya aku mula menulis masa aku tingkatan 3 lagi, semua kawan2 rapat kata aku ada bakat tersendiri...
so, tak timbul la kes aku perasan sangat ye... hak3...
mana tau, dengan hasil aku ni aku akan dapat menampung perbelanjaan aku di sana...
yang pasti, aku tak akan mengharap pada mak ayah aku lagi..

dan aku akan ingat kata-kata Bai...
walau di mana jua aku berada, ingat Allah sentiasa ada!!!
(entah kenapa aku rasa semangat sangat bila dengar kata-kata Bai)

dan sebenarnya...
aku sangat serius!!!!

Allah...
tolong permudahkan urusan aku kali ni....
ameen...


1 comment: