"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Sunday, June 3, 2012

tak ada tajuk... ~~

Bismillah...

Sekarang aku suka membaca. Memang aku suka membaca pun. Tak ada yang pelik pun sebenarnya. Cuma yang peliknya, sekarang aku seperti memaksa diri untuk terus membaca.. membaca dan membaca. Aku dah kembali pada zaman aku gila membaca seperti dulu. Semua benda yang aku lakukan mesti akan ada buku disebelahku. Makan, baring, mengadap laptop, hatta berjalan pun aku tetap masih membaca. 

Cuma bezanya sekarang, bahan bacaanku sudah aku tapis. Aku dah tolak tepi semua novel cinta yang tahap jiwangnya melampaui batas. 

Ada sebab yang menyebabkan aku jadi begini. Aku tak pasti sama ada aku sedang kecewa, putus asa, hilang semangat, sedih atau apa sebenarnya. Tapi bila aku membaca aku rasa seperti terus masuk ke dalam dunia khayalan penulis dan langsung terus melupakan kisah hidup aku sekejap. Sebenarnya bila aku baca novel seperti satu benda sudah tertanam dalam fikiranku, entah kenapa aku begitu yakin bahawa setiap penulis yang menulis novel sedang menceritakan tentang diri mereka, perasaan mereka dan semangat mereka serta kata-kata motivasi yang mereka tulis sebenarnya lebih kata-kata semangat untuk diri mereka sendiri. 

Mungkin sebab itu aku langsung tak perlukan langsung satu pun buku motivasi untuk menaikkan semangat aku sebab aku banyak jumpa kata-kata motivasi dalam novel. 

Aku perlu tingkat usaha membaca untuk melupakan 3 perkara di bawah ini : 

1) perasaan bila proposal ditolak. Sekarang aku dah rasa bila cadangan yang dibentangkan dihadapan penyelia ditolak dan ditanya dengan bertubi-tubi soalan yang hanya membuatkan aku terdiam tak terkata. Kata penyelia aku, "kena tau beza antara nak tau dengan nak kaji." dan lagi... "apa sumbangan yang boleh kita bagi pada masyarakat dari hasil tulisan kita." dan sekarang aku makin nampak betapa beratnya tugas dan tanggungjawab aku. Dan aku semakin tabik pada mereka yang mampu menyiapkan tesis atau disertasi tebal-tebal yang selalu aku baca di library.

2) perasaan bila keluar dari kelas dalam keadaan muka blur sebab langsung tak faham apa yang diajar oleh lecturer. Untuk pertama kali aku menangis lepas habis kelas. Jujur aku kata, selama 4 tahun aku menghabiskan degree aku, aku langsung tak pernah menangis bila aku tak faham apa yang diajar oleh lecturer (terutama subjek akaun). Biasanya kalau aku tak suka atau tak faham sesuatu subjek, aku hanya hafal step untuk jawab dalam dewan exam. Satu yang aku lupa, ilmu yang dapat macam ni selalu akan membuat kita lupa.  Tapi di sini aku senang menitiskan air mata. Mungkin sebab aku dah matang dan aku mula rasa perasaan tanggungjawab. 

3) aku tak nak cerita yang no. 3 ni sebab aku sangat-sangat rasa tak suka. 

Buat masa ni, aku tk bercadang nak kembali menulis proposal. Aku tak bercadang nak study untuk subjek-subjek yang memeningkan kepala aku. Aku tahu buat masa ni, aku perlu tenangkan hati, kumpulkan kembali semangat dan kata-kata motivasi (dari novel) untuk menaikkan semangat diri, lebih dekatkan diri dengan Allah sebab hati aku dah rasa lain macam sekarang. Macam kapal kecil yang terumbang-ambing dipukul ombak di lautan. *ceh* 

Dan yang penting aku kena balik kampung dalam masa terdekat ini untuk restu mak ayah. ^^

No comments:

Post a Comment