"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Sunday, June 17, 2012

saya tak bersedia lagi...

Bismillah...

Tadi masa Ija (cik roommate) lipat baju, dia ada bercerita sesuatu yang menyebabkan aku rasa nak menitiskan air mata. Sungguh aku rasa sangat tersentuh.

"Baju ni first time mak cik orang beli masa hari raya. Masa hari pertama raya dengan mak cik. Sedih sangat sebab tak dapat raya dengan mak." Sambil tu Ija terus lipat baju kurung warna kuning cair. 

"Mak Ija meninggal bila?" Aku rasa dah tanya Ija tapi mungkin sebab masa tu aku terlalu tersentuh dengan kata-kata Ija sampai tanya soalan yang dah tahu. "Tingkatan 3." Ringkas Ija jawab.

"Mesti Ija nangis kan?" Okey, sekali lagi tanya soalan yang membuatkan rasa nak ketuk kepala sendiri. 

"Mesti la. Sedih sangat!" Sayu sungguh suara Ija. 

Tak terbayang kalau diri sendiri berada di tempat Ija. Aku tak rasa yang aku sudah bersedia untuk kehilangan insan-insan yang aku sayang di dunia ni. Entah la... Bukan ke semua kat dunia ni hanya pinjaman. Tak ada yang kekal. Sepatutnya aku mesti bersedia bila-bila masa saja bila Tuan Punya milik segala-galanya kat dunia ni nak ambik apa pun dari aku. 

Sedang diri aku sendiri pun tak akan kekal kat dunia ni. Tanamkan dalam diri dengan konsep 'redha'. 

=='

No comments:

Post a Comment