"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Friday, June 15, 2012

kisah itu

Bismillah...

Kadang-kadang sesuatu perkara yang berlaku disekeliling kita akan membuatkan kita akan terimbau pada kenangan lalu. Baru-baru ada seorang tenaga pengajar di HDC yang datang mengajar dalam kelas kami. Ustaz Jabal! Menariknya kisah ustaz bila ustaz bercerita kisahnya yang ditugaskan untuk mengajar dalam kelas yang hanya ada foreigner. Saya teringat kata-kata ustaz yang berkata bahawa untuk sesetengah perkara dia terpaksa menggunakan bahasa badan 'body language' dalam sesi pengajaran dia. 

Terus saya teringat kisah saya di China pada tahun lepas. Nak masuk toilet nak cakap 'saya nak buang air' je pun dah ambil masa setengah jam. Ya Tuhan, hanya Allah je yang tau perasaan macam mana perasaan bila bercakap macam ayam & itik. 

Rasa paling mencabar bila saya jadi cikgu di sana dan terpaksa mengajar mereka. Saya ditugaskan untuk mengajar anak-anak murid saya yang kebanyakannya berumur 4 & 5 tahun. Dan mereka sangat-sangat comel. 

Mula-mula saya rasa susah sangat nak terangkan pada mereka. Tapi sebenarnya bila kita ada pendekatan sendiri, bahasa bukanlah satu masalah yang penting. Mula-mula saya langsung tak yakin yang saya boleh mengajar mereka, ditambah pula mereka langsung tak pandai berbahasa inggeris. Tapi bila keadaan yang memaksa untuk saya melakukannya, alhamdulillah saya berjaya juga. 

Itu antara kenangan saya di sana. Saya suka. ^^

No comments:

Post a Comment