"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Saturday, May 5, 2012

tafsir al-Quran yang indah...

Bismillah...

Di sini hidup aku dah bermula. Aku tahu bila aku dah menjejakkan kaki ke sini bermakna hidupku dan bidang aku telah beralih. Mula-mula aku kurang yakin dengan pilihan yang aku buat tapi alhamdulillah sekarang aku dah bertambah yakin. Aku tahu Allah pilih aku di sini untuk meneruskan perjuangan di bumi-Nya. 

Cabaran aku sangat berat di sini. Ini adalah kali ketiga aku rasa aku terima cabaran yang sangat berat dalam hidup aku. Cabaran pertama bila aku terima peluang untuk menjejakkan kaki ke China. Aku tahu hidup aku akan susah di sana dan aku dah dapat gambaran cabaran di sana. Walaupun banyak menitiskan air mata di sana, alhamdulillah aku selamat di sana. 

Tugas aku juga sangat berat di sani. Di sini, aku satu-satunya manusia yang graduan dari pengajian Islam. Aku tahu bila melibatkan soal hukum-hakam, kawan-kawan banyak akan rujuk pada aku. Dan sekarang aku perlu tambahkan ilmu dari banyak sudut. 

Ada seorang rakan baru yang ku kenal di sini baru mendapat hidayah untuk berubah. Alhamdulillah. Tadi dia berkata sesuatu yang sangat mengusik hati perempuanku, "Kak Zai, orang nak beli tafsir. Nanti kita nak mengaji dengan akak. Akak ajar kita eh?"

Tanpa sedar, setiap kali lepas solat maghrib dia selalu perhati kami membaca al-Quran dan hatinya terus terbuka untuk mendalami ilmu yang ada dalam kitab suci Allah. Betul, berdakwah bukan hanya dengan lisan tapi juga dengan perbuatan. 

Sekarang aku dah ambil alih jawatan mak jadi tukang ajar mengaji. Alhamdulillah bila aku kembali ke sana nanti ada juga sumbangan aku di dunia ni. 

2 comments:

  1. alhamdulillah..semoga sahabat tersebut akan mnjadikn dirinya bertambah baik dan terus istiqamah..ameen..^^

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah ton..
    dapat berdepan terus dengan masyarakat yang memerlukan..

    diya sokong ton.. *kee chiu*

    ReplyDelete