"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Tuesday, May 1, 2012

:)

Bismillah...

Semalam baru buat kiraan belanjawan untuk bulan lepas. Sungguh rasa berdebar masa mengira jumlah perbelanjaan untuk bulan lepas. Kesimpulannya, perbelanjaan untuk buku lagi banyak dari perbelanjaan yang lain-lain.

Pengakuan : Aku memang susah nak kawal nafsu bila jumpa buku. Sebab memang sejak dari azali lagi aku suka membaca. Masa kanak-kanak ribena dulu, mak kata aku memang dah suka membaca walaupun aku sendiri tak reti membaca lagi. Pelik tapi benar!

Dulu masa zaman sekolah menengah, bila aku selalu membaca terutama novel cinta, mak mesti marah. Masa tu budak-budak remaja la katakan, baca pun novel cinta-cinta. Sekarang semua bacaan aku dah bertapis. Mungkin usia dah meningkat dan sudah matang. Eceh. :p

Tapi sekarang mak dah tak boleh marah kalau aku beli buku banyak. Sebab membaca memang minat aku. Aku boleh hidup tanpa handphone tapi tak boleh hidup tanpa ada buku. Aku selalu terlupa tertinggal buku bila nak keluar dari rumah tapi tak pernah lupa nak bawak buku.

Semoga suatu hari nanti bila aku ada anak, anak aku akan mewarisi sifat membaca ku. Supaya buku-buku ku dapat diwarisi kepadanya. :)

Oh, untuk bulan depan dan bulan-bulan seterusnya, tak ada bajet untuk beli buku, pakaian dan sewaktu dengannya. Sebab bulan lepas dah terlebih belanja. Haih!


No comments:

Post a Comment