"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Saturday, May 19, 2012

satu langkah ke depan.. :)

Bismillah... 

Alhamdulillah hari ni dah mulakan satu langkah. Langkah mendaftar untuk sambung belajar (master) di UM dengan Ayiem & Deeya. Tapi mesti la bidang kami semua dah berbeza. Kalau Ayiem dengan Deeya nekad nak sambung finance. Aku pulak lebih kepada kepada management (halal). Mungkin sebab bila tamat je belajar aku terus masuk bidang halal, jadi aku mahu teruskan pada apa yang aku minat. Deeya lebih nak fokus pada pasaran modal antara Singapore & Malaysia. Deeya dapat Bright Sparks. Untung la jadi budak pandai terus sambung phd. :)

Ehem.. sebenarnya mualamat atau finance bukan minat aku dari awal. Masa tamat je STPM dulu dari pilihan 1 sampai 5 semua aku tulis ekonomi kat borang UPU. Tapi semua tak dapat. Pilihan ke7 jugak yang aku dapat. Tapi aku tak ada la sampai menyesal. Terima dengan redha dan ikhlaskan diri menuntut ilmu. Semua perancangan Allah adalah yang terbaik untuk aku. 

Masa tahun akhir, aku dah nekad nak sambung ekonomi. Sebab minat aku pada bidang ekonomi sangat mendalam. Minat tu mula tertanam masa sambung STPM.  Kalau bagi kawan-kawan lain semua rasa ekonomi adalah subjek yang paling susah nak skor tapi alhamdulillah Allah bagi kelebihan pada aku menguasai semua keluk yang ada dalam buku ekonomi dan sampai sekarang aku masih ingat apa yang aku belajar masa form 6. Dan untuk anugerah subjek ekonomi memang aku selalu dapat dalam masa dua tahun aku di SMKAP. Itu je la anugerah yang dapat dibanggakan selain pelajar cemerlang masa form 6.  Masuk UM terus menurun prestasi. Sebab malas!

Tapi Allah tetap tak izinkan aku untuk teruskan minat aku pada bidang ekonomi. Mungkin bidang ni dah ramai pakarnya. Ralat jugak sebenarnya sebab aku pernah cakap pada Ustaz Pian bila dia dah tamat belajar kat Jordan nanti aku nak buat master dengan dia. Buku-buku ekonomi pun dah banyak aku borong. Penuh dalam rak buku kat kampung. Tak kesampaian lagi hajatku. T_T 

Tapi kini hati aku dah beralih arah. 

InsyaAllah aku akan buat full research. Sungguh aku dah malas nak masuk kelas & dewan exam. Sebab tu aku pilih research. Sebenarnya kan aku tak tahu pun tarikh tutup untuk hantar proposal bagi disertasi 8hb Jun ni. Aku main daftar je. Dan sekarang aku ada masa dalam 3 minggu je untuk buat proposal dan hantar pada penyelia dan seterusnya tunggu kelulusan Dr Azzah (ketua jabatanku). *ketuk kepala*

Dan dalam kepala otak aku sekarang hanya ada tajuk. Dan sungguh aku blur. Sepertinya dah mula cabaran pertama aku. 

Sebenarnya dalam kepala aku sekarang ada dua tajuk. 

1)Satu bekaitan slaughterhouse. Bunyi macam pelik je. Sebab rasa macam langsung tak menarik pasal ni. Tapi sebenarnya kat Malaysia banyak sangat isu pasal slaughterhouse. Masa aku join kursus halal ni aku terfikir tak mustahil kita muslim dah termakan binatang yang tak disembelih ikut syara'. Dan sebenarnya aku tercabar kata-kata Dr Kamarulzaman yang bila aku ajukan solan kenapa orang Islam tak ada buat kajian tentang kosher yang orang Yahudi amalkan. Kata Dr Kamarulzaman, pelapis kami semua dah tua-tua, kamu semualah yang harus sahut cabaran ni. Dan satu lagi aku tertarik pasal isu stunning. Banyak jenis rupanya stunning kat dunia. Aku nak kaji semua jenis stunning yang ada kat dunia ni. (bunyi macam nekad & sangat menakutkan). Nampak gayanya aku kena la rajinkan diri kaji balik fatwa-fatwa yang mufti kat Malaysia ni dah buat berkaitan stunning. Tapi aku terfikir balik tajuk slaughterhouse ni macam tak berapa sesuai sangat kalau orang perempuan yang kaji. Tak ke? Sekali lagi nak cabar diri sendiri. *kerut dahi*

2) Dua, tajuk  Pengurusan halal di hotel Malaysia. Aku berminat dengan tajuk ni sebab kat hotel langsung tak boleh dipisahkan dengan benda-benda haram, contoh arak. Aku nak kaji tentang bagaimana pengurusan halal yang diorang buat. Kalau aku tanya Dr Azah dua tajuk ni, confirm dan dengan yakinnya Doc akan suruh aku pilih tajuk ni. 

Sebenarnya kan aku lebih berminat pada slaughterhouse. 

Kesimpulannya sekarang ni kena buat kedua-dua tajuk ni untuk hantar pada Dr Azzah. Ya Allah, permudahkan. Ameen... ~~

No comments:

Post a Comment