"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Friday, May 11, 2012

kisah dia..

Bismillah...

Tempat baru semestinya aku akan bertemu dengan kawan-kawan baru. Mesti akan ada sesi ta'aruf untuk kenal kawan-kawan baru. Alhamdulillah dipertemukan dengan kawan-kawan yang sangat serasi dengan aku. Pertemuan macam tu memang sangat indah kan?

Bila jumpa orang baru dalam hidup kita sekaligus kita akan tahu juga kisah hidup mereka. Kisah hidup insan yang aku baru jumpa & rapat ni sangat sedih. 

Ada suatu hari, masa dalam kelas ustaz Amri, entah macam mana boleh timbul isu pasal poligami. Aku pun tak tahu macam mana tiba-tiba ustaz boleh keluarkan topik tu. Tapi ustaz ada tanya budak-budak lelaki dalam kelas sama ada pernah ada niat nak berpoligami atau tak. Tak ada yang jawab. Tapi semua sengih macam kerang busuk! 

Tiba-tiba Ija kat sebelah aku bersuara, "Eh, tak payah la poligami. Susah tau nak adil! Walau macam mana  buat sekalipun mesti tak boleh nak adil! Mesti akan ada sebelah pihak yang lebih, sebelah pihak lagi kurang."

Aku sendiri pernah tanya ayah sama ada ayah pernah ada niat tak nak kahwin dua tak? Ayah jawab niat tu kena ada! Yang tu kan sunnah Nabi. Niat je benda yang baik, automatik akan dapat pahala. Tapi aku tau ayah bukan macam abang. Hua3.. Aku bukan tak setuju pada poligami. Tapi kalau tengok pada konteks manusia zaman sekarang dengan kisah Nabi memang sangat berbeza. Bila masuk bab poligami semua akan kata sebab nak ikut sunnah tapi berapa ramai yang ikut cara keadilan Nabi. Yela, mana boleh samakan kita dengan Nabi. Nabi tu maksum, terpelihara dari dosa. Tapi  semuanya berbalik pada ketaqwaan diri masing-masing jugak kan?

Mak pun pernah cakap kat abang masa abang cakap nak kahwin sorang lagi. "Kat dunia memang rasa seronok, kat akhirat nanti jenuh nak menjawab kalau tak adil!" 

Masa teman Ija pergi UiTM Shah Alam ambik jubah konvo dia, aku pernah tanya dia, "Ija tak pernah balik rumah kat kampung ke? Kenapa Ija selalu balik rumah Mak Cik?" Yela, mesti la aku hairan bila Ija jarang bercerita tentang keluarga dia, Ija pun banyak bercerita tentang keluarga Mak Cik dia je. 

"Ija rasa tak selesa balik rumah ayah. Ayah dengan family dia!" Jawapan Ija buat aku faham semua persoalan yang selalu tertanya-tanya di minda. Dan sekarang aku makin faham kata-kata yang Ija cakap dalam kelas Ustaz Amri. 

"Mak Ija meninggal masa Ija tingkatan 3. Masa mak meninggal ayah langsung tak datang pun jenguk jenazah mak buat kali terakhir. Mujur ada abang Ija yang uruskan semuanya. Sebelum mak pergi, mak dah pesan awal-awal lagi suruh Ija duduk dengan Mak Cik. Sebab tu la Ija rapat dengan Mak Cik." 

"Sebenarnya kalau ikutkan hati, memang Ija akan berdendam dengan ayah sebab selalu lebihkan belah sana. Tapi bila fikir balik, ayah je la keluarga terdekat dengan Ija. Ija abaikan je la. Hal yang lain tu biar la, itu urusan ayah dengan Allah. Ija anak dia, selagi dia hidup Ija kena taat kat dia."

"Ija nak pakai duit ni. Ayah ni susah betul nak bagi duit la. Ija dah rasa segan nak minta duit kat Mak Cik. Hmm..."

"Ija dah belikan baju batik untuk ayah pakai masa konvo Ija. Siap tempah dekat kawan lagi masa dia balik Terengganu tapi ayah tak dapat datang pun. Masa diploma dulu pun ayah tak datang." 

"Entah la.. Malas dah la Ija nak fikir..." 

Setiap hari, macam-macam benda yang Ija kongsikan dengan aku. Sampai aku terfikir dan kagum dengan dia. Betapa tabahnya dia lalui kehidupan yang langsung tak menyebelahi dia. Dia tetap senyum depan aku. Tak pernah sekalupun dia menitiskan air mata depan aku. Kuatnya hati dia. Kalau aku di tempa dia, aku rasa aku tak akan sekuat dan setabah dia. Betul la kata-kata indah yang terungkap dalam al-Quran yang mana Allah memberi ujian pada manusia bersesuaian dengan tahap kemampuan manusia itu sendiri. 

Isnin depan (14/5/2012) Ija konvo..
Dan isnin depan (14/5/1987) hari lahir Ija..
Tahniah & selamat hari lahir Ija. :)


3 comments:

  1. kite nanges teresak2 bce entri ni..
    kita dapat rsa mcmne ija rasa..tp, seteruk2 kita ada lg teruk..kita ade ibu..ija xda...sedihnya,,,
    moga ada kebahagiaan ija didepan sana..
    Ameen!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. stakat ni semua kisah ija, semua yg sedih2.. ija ada abang je dalam hidup dia..tp itu pun tak rapat sangat dgn abang dia.. sbb tu dia cuba utk tak benci ayah dia...

      tadi pun masa dia balik uk konvo, orang rasa syahdu je nak lepaskan dia balik sbb takut dia sedih...

      tapi dia tetap senyum .. :)

      Delete
  2. ija datang ruma kita, senyum2, happy2..
    tak sangka di sebalik senyuman dia, tersirat seribu cerita..

    ReplyDelete