"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Saturday, April 21, 2012

belanjawan ciktulipkasih...

Bismillah...

Baru balik dari beli barang-barang di sebuah pasaraya. *nama tidak perlu dinyatakan* hehe...

Tapi rasa macam ada satu kelainan untuk tahun ini. Sebab sekarang dah pandai menulis belanjawan diri sendiri di excel. Setiap hari apa yang dibeli, makan, minum dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengan duit akan ku catat di excel.

Mungkin rasa itu satu keperluan. Aku mahu tahu ke mana duit yang aku belanjakan. Sekaligus dapat mengawal perbelanjaan harian. Contoh, bulan lepas terasa macam banyak duit dihabiskan untuk barang-barang yang tak perlu sangat, makanya untuk bulan ini belanja kena kurangkan. Kena pandai stabilkan dengan duit yang ada dalam tangan. Supaya tak berlaku defisit. *budak ekonomi memang pandai berkata-kata pasal belanjawan ni* :p

Tapi memang selalunya defisit la. Adat baru nak merangkak masuk dunia luar katakan.

Secara jujurnya, ini baru kali pertama aku buat belanjawan. Aku langsung tak pernah simpan resit barang yang aku beli. Sebabnya mudah je! Takut pengsan bila tengok jumlah belanja duit setiap bulan.

Tapi sejak dah habis belajar dan mula bekerja rasa ini sangat penting. Dulu selalu tengok kakak ipar buat macam tu. Tapi tak pernah terfikir akan buat. Kata kakak ipar, dah jadi isteri kena pandai bajet belanja rumahtangga kita.

Hm... duit bukan segala-galanya tapi segala-galanya perlukan duit. *hakikat dunia sekarang*

~~

1 comment:

  1. kita pun baru start semalam..
    sekarang memang kena buat belanjawan.. (baru nak buat padahal dah keje lama dah..)

    :D

    ReplyDelete