"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Thursday, April 12, 2012

sedia tak sedia..

Bismillah...

Dulu rasa tak terkesan langsung bila cikgu, ustaz, ustazah atau pensyarah cakap "awak ni dari sekolah agama, bidang agama..semua masalah yang berkaitan hukum-hukum orang akan rujuk awak."

Hah! Sekarang bila masuk alam kerja baru ada akal. Bila tadi ada sorang rakan kerja tanya macam mana aurat antara kita dengan wanita bukan Islam sebab tinggal satu rumah. Lepas tu bila berwudhu' tersentuh diorang batal tak wudhu' kita.

Eh, rasa macam pernah baca ni. Batal kot. Eh tak batal kot. Kena kot tutup aurat. Tak yah kot jaga aurat dengan diorang. Eh, banyak betul kot! Hadoi la. *konpius*

Tangan pun laju tanya encik google. Tapi tetap rasa konfius. (Teruk sungguh la hai!). Last sekali suruh diorang tanya budak-budak lepasan Al-Azhar yang kerja kat sini jugak.

Budak-budak kat sini pun laju je mulut nak panggil kami 'ustazah'. Bila ku terang pada diorang yang kami ni memang dari pengajian Islam tapi bidang kami bukan khusus pada Syariah atau Fiqh barulah diorang berhenti panggil kami ustazah.

Tapi sebenarnya gelaran ustaz & ustazah ni sebab nak memuliakan orang yang dipanggil tu. Tapi sungguh aku memang jahil sangat. Ilmu agama pun tak banyak mana. Mana yang tau tu aku jawab la, mana yang tak tau tu ku tanya kembali pada Imam Muda Asyraf kat twitter. Hehe. Mujur la beliau aktif jugak kat twitter.

Banyak betul cabaran bila dah kerja ni. Rasa kena lebih banyak persiapkan diri.

Allah..

No comments:

Post a Comment