"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Monday, April 23, 2012

Jadi pramugari & chef...

Bismillah...

Dua, tiga hari ni rajin plak main game. Mula-mula main game jadi pramugari. Kononnya la pergi sampai ke Eropah, Middle east dan sebagainya. Lepas tu, bila dah sampai kat Istanbul dah stuck sampai dah tak boleh nak ke next station. Susah betul level ni. Haisy! Tak ada kudrat lak ai nak berusaha lagi setelah 2 hari bertungkus-lumus *sambil membebel sorang-sorang* untuk naikkan ke level seterusnya. 

Berhenti  jadi pramugari, jadi tukang masak pulak. Game ni lagi best kot! Banyak belajar tentang masakan luar. Masakan china, Itali, korea, Jepun memang di hujung jari je la. Memang hujung jari betul la kalau dah kejenye main klik je. 


Tapi tengah layan game pun aku sempat berfikir satu benda. Sebenarnya bila kita dah mula layan game, sedikit-sebanyak ia mengajar kita tentang erti kesabaran dan pengurusan. Sebagai contoh masa aku jadi pramugari aku terpaksa bersabar melayan passenger yang bermacam-macam ragam. Ada yang sakit, suka letak barang merata-rata, budak-budak kecil yang suka jalan sana-sini, itu tak masuk lagi penumpang yang langsung tak reti perkataan sabar. Nak tak nak kita juga yang kena sabar. 

Kadang rasa geram sangat bila kita dah siapkan makanan untuk dia, tapi sebab kita lambat beberapa minit je terus dia tidur tanpa menjamah sikit pun makanan. Mujur la ku ni jenis yang bersabar jugak, kalau tak memang kena sekeh dah kot insan tersebut. 


Bila sekali kita dah buat salah, kita tetap terus berusaha untuk cuba memuaskan hati semua insan yang ada dalam kapal terbang tu. Sampai berjaya! Positif kan? 

Dan aku mula merancang strategi macam mana nak puaskan semua kehendak penumpang. Berfikir tentang pengurusan masa dan macam mana nak tackle hati penumpang. Bila ada plan & strategi baru la matlamat tercapai ditambah pulak dengan usaha yang gigih. Posotif lagi kan?

Masa jadi chef pulak, rasa banyak tambah info maklumat pasal makanan. Bila belajar masak makanan Itali banyak sangat tak tahu apa jenis bahan-bahan yang digunakan.Nama pelik-pelik. Terpaksa pause kejap & google mencari nama-nama aneh tu. *main tipu* hehe... 

Tapi okey la, nanti bila sampai Itali tak ada la nampak sangat muka blur bila dihidangkan dengan makanan Itali. Eh, poyo je. :p

Kesimpulannya, sebenarnya layan game ni ada jugak la manfaatnya kan? 

Dan lagi, sape yang cakap game ni untuk hilangkan tension, bagiku memang sangat dusta sebab ku main game hari-hari bertambah stress ada la. *carik penyakit*

Dan sekarang makin kuat membebel. :p

No comments:

Post a Comment