"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Wednesday, December 7, 2011

Prasangka buruk!!!!

Susah sebenarnya mahu berprasangka baik pada insan yang memang kita kenal rapat dengan dia. Kita tahu dia jenis yang macam mana. Tapi kadang-kadang sikapnya seperti 'tunjuk baik' di facebook membuatkan kita menyampah sekali!

Tengok, kan dah kata susah nak prasangka baik pada orang!

Sebenarnya bukan masalah pada orang tersebut, tapi masalah pada diri ini. Hati kena lebih banyak dibersihkan. Sucikan diri dengan dekatkan diri dengan Allah dan al-Quran.

Apa tujuan dia itu moga memang kerana Allah hendak-Nya. Berdoalah. Yakinlah. Moga bukan tujuannya untuk mendapat perhatian, nama & yang penting moga dijauhkan dari sifat riak.

Subhanallah, mohon dijauhkan dari perasaan yang tidak elok seperti ini.

Ampunkan saya ya Allah sebab dah berprasangka buruk pada orang lain.

InsyaAllah lepas ni akan cuba menjaga diri dan hati. Terus bersama saya supaya jalan saya melangkah pada-Mu lebih lurus.

ameen..

No comments:

Post a Comment