"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Monday, December 12, 2011

Kelemahan & kekurangan diri!

Sejak akhir-akhir ni, penyakit rendah diri saya semakin tebal. Tebal setebal awan. Awan tebal ek? Hehe. Bila saya tengok orang yang pandai dalam sesuatu perkara, mulalah saya nak bandingkan diri saya dengan orang tu. Lepas tu, saya akan cakap pada diri saya, "alahai lemahnya diri ni, banyak betul kekurangan."

Tapi sebenarnya saya lupa, di setiap kekurangan & kelemahan saya, ada kelebihan lain yang menampung kekurangan saya tu. Lagi pula, mana ada manusia yang sempurna dalam dunia ni kan.

Dan saya banyak berfikir sekarang. Terutama tentang masa depan saya. Bila saya rasa macam tak nampak arah tuju hidup saya, saya banyak mengadu pada Allah. Saya rasa dekat dengan Allah.

Oleh sebab saya banyak berfikirlah, maka timbulnya satu azam saya untuk tahun depan. Satu je! Saya dah tak larat nak buat senarai azam yang panjang tapi tak pernah pun nak tercapai. =='

Saya nak perbaiki kelemahan & kekurangan diri saya. Saya mahu jadi manusia yang yakin pada diri saya. Walaupun susah, saya kena cuba! Bukan sebab saya takut orang lain pandang rendah pada saya, tapi yang saya takutkan ialah bila saya sendiri yang memandang rendah pada diri saya sendiri.

Allah.. berikan kekuatan pada saya! Ameen. ~~

No comments:

Post a Comment