"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Wednesday, December 28, 2011

kalau dah nama jodoh...

Petang selasa sampai rumah. Duduk atas kerusi malas ayah. Ambil nafas! Maunya tak letih, aku buat KL dengan Rompin macam dari rumah sewa nak ke UM je. Suka hati nak pergi, suka hati nak balik! Aku rasa pak cik bas tu pun dah kenal muka aku. Ada ku kesah? hee..

"Kenal tak isteri muda pak ngah?" Mak tanya. Hai mak ni, sampai je rumah terus tanya pasal bini muda pak ngah. Bukan nak tanya khabar anak dia.

"Mesti la kenal. Mak ni pun. Tiap-tiap tahun dia datang raya rumah kita kot." Nak gelak rasa. Ini mesti mak nak ajak bergosip ni kalau tanya soalan pelik macam ni.

"Kawan sekolah rendah adik ingat tak nama Umi Kalsum?" Macam pernah dengar. Tapi jawab dalam hati je. Memori sekolah rendah banyak yang dah kabur. Kalau ingat dengan jelas pun memori dengan Cikgu Rahim, cikgu matematikku. Gila garang! Kena rotan sokmo bila dia masuk kelas aku. Oh, sadis!

"Mak nak cakap apa ni sebenarnya mak? Kejap bini muda pak ngah.. kejap kawan sekolah rendah orang.. Pening tau!" Hehe.

Muqaddimah nak bergosip pun bukan main suspens sungguh! Berdebar-debar rasa teruja nak tau apa yang mak cuba nak sampaikan.

"Kawan sekolah adik tu yang nama Umi Kalsum tu anak kepada bini muda pak ngah!" Mak balas.

"Ooo.. Keciknya dunia mak." Memang la kecik, satu kampung je kot!

"Baru-baru ni kawan adik tu datang rumah kita. Nak sewa rumah! Dia ada la tanya adik. Mak cakap la adik kat KL." Mak terus sambung bicara. Aku pasang telinga. Memang sebelah rumah kami ni ada rumah kosong abang. Abang tak duduk situ, abang duduk dengan mak. Jadi, mak sewakan rumah tu! Tapi rumah tu memang dah ada orang lain sewa pun.

"Dia dah kahwin!" Mak terus pancing minatku untuk ajak berborak.

"Bagus la tu mak. Dah jodoh dia." Aku jawab. Ringkas!

"Tapi dia kahwin dengan orang tua. Tua sangat! Rasanya ayah hang lagi hensem kot! Tua dari ayah hang."

Mak dah mula bergosip ni! Dan aku makin terpancing nak gosip dengan mak. "Tua dari ayah tu maknanya umur dia berapa mak?" kalau ayah pun dah umur 62...hmmm.. otak susah nak cerna atau sebenarnya aku yang tak sanggup nak mencerna kata-kata mak.

"Dalam 65." Jawab mak ringkas.

"Dah jodoh mak. Nak buat macam mana. Doakan je la dia bahagia." Sungguh terkejut tapi tak nak sangat tunjuk muka terkejut depan mak.

"Memang la jodoh. Tapi kita yang kena rancang sape yang akan jadi jodoh kita." Mak tak puas hati.

Dan ku jawab, "tapi Allah yang tentukan mak!" Mak diam. Dah tak tahu nak balas apa.

"Mak, kalau jodoh orang dengan orang tua macam mana mak? Mak restu tak?" Sengaja nak uji mak. Mak diam tak jawab. Hahaha. Ku gelak dalam hati! Tak berani nak gelak depan mak. Mak ni kelakar sungguh la! Aku pulak suka kacau mak. Nges3.. :p

Mak kata mula-mula pak cik tua tu nak jodohkan kawan aku tu dengan anak dia. Tapi umur dia muda sangat. Baru 19 tahun. Yang si lelaki tu pula minta kawanku tunggu 5 tahun lagi. Mungkin nak bagi dia matang sikit kot. Lama lagi. Kalau tunggu 5 tahun lagi maknanya umur kawanku pun masa tu dah 29 tahun. Makanya, kawan aku pun terpaksa tolak. Tak sanggup nak tunggu lama-lama.

"Tapi macam mana boleh jadi dengan ayah pulak mak? Tak jadi dengan anak, jadi dengan ayah! Hesy, macam-macam ye mak!" Tanya aku pelik. Makin menarik pulak ku rasa cerita mak ni!

"Dia dah berkenan sangat dengan kawan adik tu! Orang pulak cantik! Tak dapat buat menantu, mintak pulak buat jadi isteri!" Sambung mak.

"Oh, dia terima pulak ye mak?"

"Mula-mula dia tak nak. Tapi bila hari-hari duk datang rumah, dia pun macam tersuka plak!" Balas mak.

Oh, boleh pulak macam tu? Sebenarnya laju je mulutku nak cakap "entah-entah dia dah terguna dengan ubat guna-guna kot mak!" Tapi kalau cakap macam ni, konpem la ku kena sekeh dengan mak cakap benda mengarut macam ni. Tapi... tak mustahil kan? Dunia sekarang semua benda boleh jadi.

Kata mak lagi, suami tua dia ni memang kaya. Kereta pun berbiji-biji (biji ke buah ye untuk kereta? Lama dah tak buat karangan BM. Ahaks.), dan lagi kebun sawit pun berekar-ekar. Aku hairan! Sungguh hairan! Kalau perempuan yang terima lelaki tua sebab kaya macam pelik je kan? Sebenarnya tak ada yang pelik pun untuk dunia sekarang. Kan? Dan lagi sanggup pula dia nak jadi isteri kedua, sanggup bermadu.. Sungguh ku hairan dan pelik.

Tapi cukuplah ku pelik dan hairan di dalam hati. Sedangkan jodoh aku sendiri pun masihku hairan dan pelik siapakah gerangannya? Sebelum ku hairan dan pelik untuk orang, baikku hairan dan pelik untuk diriku sendiri. Ahaks.

Mak kata, oleh sebab rumah abang dah ada orang lain sewa. Jadi, diorang menyewa di Rompin. Oh, kalau dia sewa rumah abang, mesti ku ada kawan. Boleh la borak-borak, gosip-gosip.. tanya apa sebenarnya dalam hati dia. Dan mungkin sebab tu dia tak ditakdirkan menyewa rumah abang sebab ku ni suka sangat bergosip. Hesy. 

Apapun alasan kawan aku tu, moga dia bahagialah hendak-Nya. Ameen. ~~

5 comments:

  1. mak yg spoting, bru ade geng nk gosip. gosip2 pn lebih meriah. :p

    ReplyDelete
  2. betull..thats is what we call..jodoh..

    ReplyDelete
  3. ye.. lagipun siapalah kita nak pertikaikan apa yg dah ditakdirkan Allah... hanya mampu berdoa mudah-mudahan semuanya adalah yg terbaik stp apa yg diaturkan Dia.. :)

    ReplyDelete
  4. anonymous ni sape??? *senyum jugak*

    ReplyDelete