"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Monday, December 19, 2011

Perpisahan yang ditangisi!

"Nani nangis!"

Suara Izzah membuatkan kami semua pandang Nani yang masa tu sedang melambai kami dari atas rumahnya. Hati sayu melihat dari jauh Nani sedang menyapu air mata di pipinya. Dalam hati, rasa mahu turun dari kereta dan naik kembali ke rumah dia dan peluk dia.

Dua hari masa yang diluangkan bersama-sama terasa begitu indah sekali. Sekarang terasa sangat susah untuk duduk bersama-sama dan berbual panjang seperti dulu. Masing-masing sudah ada arah tuju hidup masing-masing. Membawa haluan hidup masing-masing. Tapi alhamdulillah persahabatan antara kami langsung tak pernah pudar.

Empat tahun yang Allah beri pada kami cukup membuatkan ikatan persahabatan yang dibina begitu sukar untuk dileraikan. Terima kasih Allah untuk pertemuan & persahabatan yang cukup indah ini!

Cerita kami di rumah Nani :
Petang tu kami sampai rumah Nani dalam jam 2 petang. Bahagia rasa dapat melihat senyuman Nani. Senyum rindu dari seorang sahabat. Itu saya pasti!

Puan Nani, kalau awak perasan masa di rumah awak, saya antara yang banyak berada di dapur masa awak masak kan? Sebab saya tahu lepas ni kita tak akan dapat masak sama-sama dah. Tiga tahun kita tinggal di rumah sewa sama-sama, saya jarang-jarang nak masuk dapur bila awak tengah masak. Enol yang selalu tolong awak kan? Saya rasa, saya dah banyak rugikan masa 3 tahun kita bersama. Tapi, kali ini saya diberi peluang 2 hari saja untuk bersama awak. Sebab itu kalau boleh saya nak buat semua benda yang saya jarang buat dengan awak masa di rumah sewa dulu. Alhamdulillah, masih diberi kesempatan!

Malam tu, saya tertidur sendirian dalam bilik. Sebab lepas solat isya' saya mengantuk sangat-sangat. Saya letak kepala atas bantal saya terus tertidur. Masa tu awak semua kat depan ruang tamu tengok tv.

Pukul 2.30 pagi, awak buka pintu. Awak kejut saya. Saya tertidur sorang-sorang dalam bilik. Yang lain semua tidur depan ruang tamu. Awak ingat kan? Awak cakap, "bangunlah, tidur la depan. Sakit badan tidur atas lantai!" Lembut je suara awak masuk dalam pendengaran saya. Tapi saya tak bangun. Saya pusing badan menghadap dinding. Masa tu saya menangis.

Sebab saya teringat masa kat rumah sewa, biasanya ayat macam tu yang akan keluar dari mulut kami kejut awak suruh bangun tidur dalam bilik. Awak kan suka tidur kat atas lantai depan tv. Ingat tak? Ingat tak? hehe...

Masa tengok tv kat rumah awak, saya duk tarik-tarik rambut awak dengan Enol. Sampai Enol kata, "isyh, budak ni.... (terus membebel2).." Tapi saya tak peduli, saya terus tarik-tarik rambut awak berdua. Sebab dulu masa kat rumah sewa, saya selalu tarik rambut awak berdua. Kan3??? Lepas ni dah tak berpeluang nak tarik rambut awak-awak. hehe..

Izzah pula kerjanya dari awal sampai nak balik, mesti tangan tak berhenti nak snap gambar. Izah kata, "lepas ni susah dah nak bergambar ramai-ramai macam ni." Sayu je rasa hati dengar ayat Izah. Perancangan Allah, manalah kita dapat duga kan? Tapi biar pun lepas ni kita bawa haluan masing-masing dan berpecah di bumi Allah yang luas ini, tapi harapnya persahabatan ini akan terus kekal. 

Dekat kampung, bila saya buang spek mata nak masuk bilik air atau tandas mesti saya akan tercari-cari mana saya letak spek saya. Dan langsung mata akan berair sebab teringat masa kat rumah sewa, kalau saya letak merata-rata spek mata saya, saya akan paksa semua orang dalam rumah sewa carikan spek saya. Biasa awak dengan Enol la yang selalu kenakan saya. Hehe. Enol kata, "banyak telan semut ni, selalu lupa letak spek kat mana." Saya gelak je, sebab ayat tu selalu saya cakap Nani sebab selalu jadi pelupa!

Masa turun ke kereta nak ke kenduri Izni, awak tertinggal hadiah kat dalam rumah. Enol tanya, "kenapa Nani naik balik?" Saya jawab, "macam biasa, Nanieeeee.. "

Hanya sahabat yang betul-betul prihatin & rapat akan tahu semua tentang diri kita, luar dan dalam. Dan kami sentiasa faham tentang awak. :)

Awak nak tahu tak? Masa balik dari rumah awak, dalam kereta kami cakap pasal 'sahabat'. Kami cakap, sangat rugi bila seorang sahabat mengabaikan sahabatnya sebelum dia kahwin. Sebab lepas dah kahwin, segala-galanya sangat terbatas. Masa untuk bersama-sama pun terbatas. Masa untuk mencipta memori bersama pun terbatas.

Ingat tak soalan saya masa awak tengah potong buah jambu, "agak-agak bila kita dah tua nanti, persahabatan kita akan tetap begini ke?" Awak jawab, "tetap3." Saya rasa nak sekeh je awak. Bai pula duk gelak-gelak je.

Saya tak pasti 10 tahun akan datang atau 20 tahun akan datang bagaimana kisah persahabatan kita. Tapi untuk setiap hari yang saya lalui, saya mahu pastikan persahabatan kita terus erat. Sebab saya sayang sangat pada awak semua! Saya adik-beradik tak ramai, dengan awak semualah saya menumpang kasih dan manja. *uhuk3* Dan rahsia saya pun banyak kawan-kawan yang tahu dari keluarga. Entah kenapa ya, saya lebih senang meluahkan isi hati saya pada awak semua dari keluarga sendiri. Mungkin betul cakap awak, "hidup kat dunia ni lebih banyak luangkan masa bersama sahabat dari keluarga sendiri." Saya setuju ayat awak!

Dulu bila ada sesuatu perkara yang tak best jadi pada diri saya, saya mesti cakap, kadang-kadang rasa nak hilang ingatan aje. Biar ingatan pada perkara yang tak best tu terus lenyap dari fikiran saya. Tapi sekarang saya tak mahu saya hilang ingatan. Sebab terlalu banyak kenangan yang dicipta kita bersama. Kenangan yang indah untuk dikenang kembali. Kenangan yang bisa membuatkan senyuman terukir sendiri di bibir saat kenangan it terlayar di minda.

Untuk semua sahabat yang pernah hadir dalam hidup saya :
Terima kasih untuk segala-galanya. Semoga persahabatan yang indah di dunia ini akan lebih indah lagi di taman syurga. Ameen.

Akhir kata :
Dengan nama Allah, saya sayangkan awak semua. ^^

kenangan di rumah nani.. dan yg pasti kenangan yg terindah.. ^^

No comments:

Post a Comment