"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Monday, August 8, 2011

Noktah.


Terasa begitu susah untuk memahami hati dan perasaan aku di ketika ini. Sebenarnya aku mengharapkan ia berakhir apabila aku meletakkan tanda noktah di hati aku. Tetapi kadang-kadang aku rasa begitu terbuai dengan keayikan perasaan sendiri. Sebenarnya perasaan yang wujud ini lebih kepada 'sakit'.

Ibaratnya aku menanti hujan datang dengan penuh sabar di tepi jendela. Mengharapkan titis-titis hujan ini dapat menyejukkan perasaan dan mendamaikan hati tika kegusaran bertandang. Namun bila hujan itu hadir dalam hidup aku, aku terpaksa mengharapkan agar ia segera berlalu dari hidup aku. Walau hakikat sebenar bukan itu yang aku pinta. Aneh kan? Aku terpaksa mengusir jauh-jauh sesuatu yang aku suka dari hidup aku.

Apabila teringatkan tentang hakikat diri yang terlalu banyak dosa di muka bumi ini, terasa betapa aku tidak layak untuk mengharap atau meminta apa pun jua. Hatta untuk setitis hujan sekalipun! Sedihnya kan?

Mengertikah sang hujan tentang perasaan aku ketika ini? Atau bahasa aku ini terlalu puitis sehingga begitu payah sekali untuk dicerna oleh otak? Atau sebenarnya aku saja yang mengharap agar sang hujan datang dalam hidup aku, sedang sang hujan hanya turun mengikut kebiasaannya saja? Mungkin ini yang dikatakan keinginan sebelah pihak atau...... bertepuk sebelah tangan? Begitukah? Oh, terlalu banyak persoalan yang perlu dirungkai bila ianya melibatkan tentang hati.

Mengapa ya setiap apa yang aku rasa di saat ini aku perlu kaitkan dengan sesuatu yang pernah terjadi dalam hidup aku di suatu masa dahulu? Tidak bolehkah aku terus berjalan ke hadapan tanpa berpaling ke belakang? Hmm... tengok, aku masih timbulkan persoalan lagi. Yang aku kira akan membuat otak yang sedia serabut bertambah serabut.

Ya, aku sedar aku memang tidak layak untuk mengharap pada sang hujan lagi. Jadi, aku perlu letakkan tanda noktah dalam hati aku supaya ianya tidak akan berterusan. Cukup sampai di sini saja sang hujan. Ah, sadisnya! Kenapa kehidupan aku begitu sadis sekali ya? Mungkinkah jika anak aku wujud suatu hari nanti dan membaca catatan-catatan aku ini, dia akan berkata "tragisnya kisah hidup ummi!" Dan aku akan tersenyum padanya.

Dan aku akan katakan padanya "hidup ini tidak akan sempurna jika tidak diwarna-warnikan dengan pelbagai warna. Kadang-kala warna putih yang hadir, dan ada ketikanya warna hitam yang menyelubungi hidup ini. Dan siapalah kita untuk menolak setiap takdir yang memang telah ditetapkan sejak azali lagi."

Semoga pengakhiran kisah hidup aku diwarnakan dengan warna yang indah satu hari nanti. Ameen.

Yang Mengharap,
Tulip Sayang.

No comments:

Post a Comment