"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Thursday, August 18, 2011

Nasihat mak di bulan puasa...


Petang itu, ramadhan yang entah ke berapa, aku kurang pasti. Aku duduk termenung di depan pintu. Memang itu salah satu hobi aku di rumah, setiap kali pulang ke kampung. Emak datang pada aku. Tidak pula emak bising-bising bila aku selalu mengelamun tak tentu hala.

"Bulan puasa ni banyakkan baca al-Quran." Tiba-tiba emak bersuara. Aku pandang mak. Mak tersenyum pada aku. Ah, senyuman seorang ibu begitu mendamaikan hati.

"Adik pernah khatam al-Quran bulan puasa?" Mak ni, sudah berapa kali aku cakap, jangan panggil aku 'adik'. Malu tau! Dah besar pun masih nak beradik-adik. Tapi mak selalu kata, 'adik' itu panggilan manja aku dalam keluarga. Suka hati mak la!

"Tak." Lemah aku jawab. Malu sebenarnya mahu berkata benar.

"Mak tengok adik suka sangat baca buku. Dari kecil suka sangat membaca. Dalam tiga hari dapat habiskan satu buku." Sepertinya aku dapat membaca apa yang mahu emak sampaikan.

Aku diam!

"Apa salahnya hobi membaca tu beralih kepada membaca al-Quran. Paling kurang, sehari habiskan satu juzuk. Tamat ramadhan, khatam la bacaan adik." Sambung emak lagi.

"Tapi mak, orang perempuan mustahil la nak dapat puasa penuh," aku tersengih. Ah, pandai sungguh aku mencari alasan.

"Adik dah besar. Belajar agama lagi banyak dari mak. Tak kan masalah macam tu adik tak tahu nak cari jalan penyelesaian." Sungguh lembut teguran seorang ibu. Hingga terkesan jauh di sudut hati.

"Mak....."

"Mak bulan puasa ni dapat habiskan 3 juzuk dalam masa satu hari. Cukup sepuluh hari, khatam la." Belum sempat aku meneruskan kata-kata, emak sudah pintas apa yang mahu aku katakan.

Terus otak mengira dengan pantas berapa kali emak khatam al-Quran dalam bulan puasa ini. Tiga kali! Ah, malunya pada mak. Aku mahu habiskan sekali pun sangat susah. Sungguh aku rasa kagum pada emak.

Emak pandang aku dengan pandangan yang sukar aku tafsirkan. Tiba-tiba emak pegang tangan aku. Sejuknya tangan mak!

"Mak tak pernah halang adik dari buat benda yang adik suka. Adik boleh teruskan hobi membaca tu. Mak tahu, adik pandai memilih bahan bacaan. Cuma, emak tak nak adik leka."

Ya, aku sedar tentang semua itu. Apa yang aku suka, emak dan ayah tak pernah halang. Kata ayah, asal aku pandai jaga diri, itu sudah mencukupi. Dan asalkan apa yang aku suka tidak bercanggah dengan agama. Alhamdulillah, aku masih dapat menjaga semua itu.

"InsyaAllah mak. Orang akan buat apa yang mak nasihatkan." Dan sehingga sekarang, jarang sekali aku membahasakan diri dengan 'adik' atau 'cek' seperti orang-orang utara lain suka bercakap.

Dahulu selalu juga emak tegur sikap aku yang sepertinya kurang suka dengan bahasa kelahiran mak dan ayah. Dan aku akan jawab, "mak, orang kan lahir kat pahang. Pahang sejati. Mesti la orang kena agungkan bahasa negeri sendiri." Dan aku akan tersengih-sengih ketika berkata. Emak hanya mampu geleng-geleng kepala.

Ah, rindunya pada mak!

"Dah habis belajar ni nak buat apa?" Tanya emak lagi. Soalan kali ini lebih ke arah masa depan aku.

"Orang nak jaga mak dengan ayah."

"Adik tak nak kahwin?" Ah, sudah! Jangan la mak kata ada orang masuk minang aku. Mahunya aku pengsan secara tiba-tiba kat sini. Hidup di kampung ni bukan boleh dijangka sangat.

Aku sengih. "Orang tak fikir lagi mak. Lepas raya ni orang bagi jawapan ye!"

"Dah sampai masanya adik fikir pasal masa depan. Apa pun yang adik nak buat, mak akan sokong."

Aku paut bahu mak dengan manja. Jarang sekali aku berbincang tentang perkara yang agak serius dengan emak. Dan sebenarnya aku tidak boleh membantah kata-kata emak. Lepas raya, aku harus beri jawapan pada mak.... dan pada diri aku sendiri.

Alahai... susahnya dah jadi orang dewasa ni kan....

2 comments:

  1. sekarang dh ramadhan ke-19
    tp...saya bru bce Quran juz 15.....
    cmne ni?????
    hikhik..pasni kne kejar balik neh.....
    jom...perbaykkn bce Quran.....

    ReplyDelete
  2. kita pun adik juga.. walaupun bukan anak bongsu kat ruma... tapi kita suka panggil kita adik.. :)

    kita pun tak pernah lagi dapat khatam al-Quran.. nak cecah 20juzuk pun susah.. huhu~

    ramadhan dah nak masuk fasa akhir.. jom kita cuba habiskan juz2 yang berbaki tu masa qiamulail nanti.. *motivasi kat diri sendiri jugak*

    ReplyDelete