"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Saturday, July 24, 2010

Untuk Kali terakhir (",)




bukan nak kata diri baik...
tapi adakalanya teguran seseorang bisa mengguriskan hati...
walau kadang2 benda yang tidak disengajakan...

mungkin sebab itu ada peribahasa ini...
"terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya"
sebenarnya susah nak jadi manusia ni...
bukan la bermaksud aku nak jadi haiwan...
tapi bila memikirkan pemikiran orang pada diri kita
membuatkan diri terasa satu kelainan yang sukar ditafsirkan...

bukan bermaksud tak menghargai teguran orang...
tapi kalau melibatkan perkara yang memang kita tak lakukan...
agak sakit hati juga la...

aku manusia.... banyak kekurangan... banyak kelemahan...
tapi setakat ini tak pernah lagi aku melakukan sesuatu perkara yang diluar batasan...
walau di mana aku berpijak, aku sentiasa berpegang dengan kata2 mak...
jaga diri... jaga pergaulan... jaga maruah diri...
dan dengan nasihat2 ini lah, aku lalui kehidupan ini....

aku bukan jenis insan yang ke mana sahaja akan meminta izin dari mak...
bukan sebab nak derhaka atau takut mak tak bagi...
tapi...
sebab mak pernah kata, mak izinkan anak mak ke mana sahaja asalkan pandai jaga diri...
alhamdulillah, setakat ini aku tak pernah lagi mengecewakan mak...
kebebasan yang mak bagi aku gunakan dengan sewajarnya...

itu mak...
mak yang lahirkan aku, sudah tentu mak tahu hati budi & segala2nya tentang aku...
tapi orang lain... mungkin masing-masing ada pandangan tersendiri tentang diri kita...
kadang2 teguran yang seperti ini sangat pahit untuk ditelan...
tapi terpaksa telan jua...

atau...
mungkin jenis aku yang susah nak terima teguran...
tapi tak juga...
entah lah....

sebenarnya... apa yang aku nak sampaikan kat sini ialah...
apa2 je aktiviti aku dengan kawan2 pasti mendapat perhatian....
kalau positif okey je, tapi kalau dah negatif tu rasa jugak la nak backhand org...

tapi...
tak kisah pun... biasa la tu... kalau itu pandangan mereka, aku terima...
manusia bebas berfikir.... (",)

sem terakhir kat um ni...
nak banyakkan aktiviti dgn kawan2 kelas...
lepas ni tak jumpa dah...

2 comments:

  1. eton. biasala. mungkin orang tu kurang senang kot tengok ko happy. tapi nak tanye. bila dia tegur?

    ReplyDelete
  2. ehem... baru2 ni....
    masa gi pulau redang....
    huhuhu....

    ReplyDelete