"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Sunday, January 31, 2010

PRK UM... Semangat juang kawan2...




Seumur hidup aku, tak pernah aku buat semua ni... Memang dalam diri aku langsung tak ada semangat2 juang seperti ini... Aku tabik la kat kwn2 (enol, izni, izah, nani, yana, bai, tati, yaya,ija...) yang begitu bersemangat tyme PRK baru2 nih...Sungguh aku teruja tengok diorang, terutama yana... Sungguh aku tak sangka, perwatakan mereka yang lembut tu sebenarnya disebaliknya ada satu kekuatan yang sukar untuk aku katakan... Syabas pada korg semua!!! Suka aku tengk semangat korang... :)

Petang khamis tu kami berlapan dengan semangatnye pergi ke DTC semata2 nak tau keputusan PRK yg akan diumumkan tepat pukul 6 petang... Memang masa sampai kat DTC kami dah lewat sangat2.... Yang aku paling tak tahan, bila Ainul dengan yakinnya berlari2 naek tangga yang belah budak gerak nyer... Nani dah pelik... Sebab papan tanda tu tulis sebelah kanan bdk geraknya side... Terlalu teruja sampai tersilap parking... haha... Nak mati aku gelak kat Ainul.. hee...

Tyme pengumuman tu, memang fakultinye kerusi banyak menang kat aspirasi... Tapi bila keputusan calon umum diumumkan, memang banyak pro-M la pegang... 8 daripada 9... Sungguh aku teruja tyme keputusan ni diumumkan... Sampai ada yang peluk aku sbb teruja sgt... Sgguh ak tak kenal sape yg peluk ak tyme tu (tapi yg pasti pompuan la, kot kalau laki yg peluk ak, free je ak bg flying kick tanpa berfikir panjang)... Tp dr riak wajah dia, memang aku tgok dia betul2 gembira... Sampai nangis2 dia... Aku plak memg jenis yg tak leh tgok org nangis, dgn aku sekali nangis... haha...


Sukar nak gambarkan perasaan tyme wat demonstrasi... masa mula2 nak wat tu kontrol ayu gak... hik3... tp lama2 semangat pejuang mana ntah msk dlm diri kami, tak de maknanya nk kontrol2 ayu... Sampai aku sendiri tak percaya, bahawa tu adalah aku... Gila tak gilanya... Tapi tyme ni la mengajar kita utk berfikir secara matang sebenarnya... Nak tau sebabnya apa??? pertama sekali, bila tyme tgh azan, bdk2 gerak langsung tak ada rasa hormat lgsung tyme tgh azan tu... Sakit ati sgguh ak tyme nih... Bodoh!!! Tu je yg boleh aku cakap... kalau benci sekalipun kat bdk2 pro-M, sekurg2nya hormat la pd kalimah azan tu... Aku langsung tak leh terima kekurangan ajaran mrk2 (bdk2 gerak) ni... Fikir la cket weh!!!

Kedua, tyme aku bergaduh ngn bdk polis suksis... Lelaki... Sungguh la aku tak pernah bergaduh ngn bdk laki sedahsyat ini... Sampai mulut aku ni selamba je ckp bodoh, bangang, bengong... Depan2 dia... Kemarahan aku memg smpai thp klimaks dah...Tp dia tak berani nk balas blk, sbb ramai bdk pro-M kat situ... ceritanya camni... Masa tu, bdk2 pro-M nak serbu HEP... Nak mintak penjelasan kat NC...Ramai2 nih... Dlm ramai2 pompuan kat situ, ada ke patut polis suksis nih dtg mghimpit km...Dh la duk sebelah aku...Eee... Tu satu... Yg tak leh aku terima bila mulut dia laju je cakap km ni tak de adab, tak tau batas aurat sbb leh sentuh antara laki ngn pompuan...

Aku dengan hangin satu badan bile dia cakap cam2, terus balas... "kami ke kau yg tak tau adab.. Dah tau bdk pompuan ramai kt sini, guna la jalan lain, mcm la ada satu je jalan kt sini... Bodoh!!! Ada otak tak mau pakai..." Memg la aku ingat muka dia sampai sekarang... Sungguh aku anti ngn suksis pas nih.... Dia terus blah bila ramai lagi bdk2 pompuan terus serang dia... Bagus3... ramai yg back-up aku... hik3....

Yana punye citer lagi best... Dlm ramai2 org tyme tu, ada plak sorg bdk pompuan suksis ni pijak kaki dia... Faham2 la kasut bdk suksis camne... Dah la maha berat.... Yana pun, apa lg... mggunakan segala kudrat yg dia ada... sekali dia bg nye backhand (siku) sulung dia, terdiam terus bdk suksis tu... terus blah... Diorg memg tak berani nk lawan balik sbb km ramai tyme tu... padan muka... haha... aku gelak je bila yana citer... nape la aku ak backhand je bdk laki tu...???


Ni gambo km masa kt atas canselori... selama aku tiga tahun duk um, ni la pertama kali jejak kaki atas nih... Masa ni bdk2 pro-M tengah berkampung atas nih sbb tunggu penjelasan dr NC... memang dah mcm bercamping atas nih...Yang tak leh blah bila ada bdk2 ni jual topup... mcm2 benda diorg jual kat sini... aku rasa klu tyme ni ada org jual bantal, konpem aku beli... ngantuk sgguh tyme nih... dah la tengah hujan... bestye klu dpt tido... hee...

Aku, izni ngn izah duk situ sampai asar je.. pas2 dah tak snggup... yana ngn bai la bertahan sampai abis... sempat la diorg join perarakan... pengalaman baru tu... bkn slalu dpt wat benda2 camni.... kan3... syabas pada semangat korg yg sgguh berjiwa kental...


Ni lak gambo kami ngn kak ida (NYDP PMA @ ex-roomate ak ngn piya masa thn 1)... Kalau tgok kak ida ni lagi bersemangat... kalau bagi kak ida bercerita, smpai aku rasa nak msk dlm citer dia... hee... apa2 pun, still sayang kak ida smpai skrg... sbb kak ida antara insan yg faham aku suatu masa dulu... :)

Walauapapun cerita aku ni, satu benda je aku nak bgtau... setiap org ada rasa... tp rasa manusia ni berbeza2... cam aku la... Sampai saat nih, aku yakin semua ni bukan jiwa aku... (walaupun dah lalui semua ni sepanjang 2 hari PRK ni)... aku bukanlah ditakdirkan utk dijadikan insan yg bersemangat seperti ini... walau ayah antara org kuat, tp lgsung tak ada sikit pon semangat ayah dlm diri aku... tapi aku bangga... sebabnya aku dapat rasa apa yg ayah rasa... walau hanya utk seketika... sangat2 bangga... kalau ayah tau aku buat semua ni, mesti dia terkejut dan dia akan kata 'jangan paksa diri utk suka benda yg kita tak suka'... huhu... sebab ayah la antara yg faham aku...

aku yakin ini lah pengalaman pertama dan terakhir aku... sebab aku tak akan buat semua ni lagi... tp sebagai manusia yg berfikiran rasional n matang (matang ker??? hee), aku akan tetap menyokong pada kebenaran dan menolak pada kebatilan... setiap manusia ada cara tersendiri utk menyokong apa yg mereka rasa betul... kalau bkn dgn cara ini, mgkin ada cara lain... kan3... perjuangan dlm kamus kehidupan ini sgt luas pengertiannya... aku yakin!!!!

untuk kawan2 yg aku sayang...
terima kasih kerana memberi aku pengalaman yg sgguh berharga ini... sungguh aku mghargai ini semua... moga semangat kiter utk menegakkan kebenaran akan terus kekal dlm diri kiter... mudah-mudahan... banyak sgguh pengajara yg dpt tyme nih... yg pasti aku bkn balik dgn tangan kosong... byk yg ak dapat tyme nih.... kata2 ija... "inilah baru kehidupan kampus yg sebenar".. Yup, aku setuju tu...

kata2 terakhir...
utk mndapatkan sekelumit pengalaman tu memerlukan satu keberanian, pengorbanan dan mcm2 lagi... tak semua benda kita akan dpt dgn mudah, terutama "pengalaman"... kan3...
aku bangga dgn apa yg aku lakukan... sbb sedang memperjuangkan hak kita sbg mahasiswa...

1 comment:

  1. kesian polis suksis tu kene marah...kesian jugak kat dia coz dia just jalankan arahan jerr...walaubagaimanapun,keadilan perlu ditegakkan...

    ReplyDelete