"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Tuesday, January 26, 2010

nanie oh nanie... (so sweet)... hee... :)


"Korang... kalau jadi apa-apa kat aku pas ni...." Ayat Nani berhenti sampai situ je... Kami yang tengah makan tyme tu semua pandang muka dia. Blur... Ayat macam dah nak buat wasiat je bunyinye.. Kot ye pon nak wat wasiat, tak kan la time tengah makan... dalam hati mula tertanya... (sebenarnya lebih kepada tak sedap hati... fobia sikit aku dengar ayat camni... hee)...

"Ko nape nani?" Enol tanya... Semua berhenti makan. Mata semua pandang Nani.. Menunggu penjelasan dari dia... Nani sengih-sengih... Haru sungguh...

Nani pandang aku... Teragak-agak nak cakap.. Serba-salah... Tu je yang aku dapat baca muka dia time tu.. "Tak de apa... Makan la..." Aku kira ayat tu langsung tak menjawab soalan kami... Kalau jawab dlm exam macam ni, mau nye fail...

"Baik ko cakap betul-betul nani. Aku tak sedap hati dah ni..." Aku mula berkeras. Mendesak Nani menyatakan kebenaran... Ye la, sape yang sedap hati kalau tibe-tibe ada kawan kita cakap ayat yang dah keluar bunyi macam wasiat ...

"Korang... aku rasa aku dah tergigit sesuatu yang tak sepatutnya..." Semua mata tumpu pada Nani...

"Apa? Cili ker?" Izni lak tanya. Tau sangat dengan perangai Nani yang kalau tengah makan memang tak leh langsung gigit benda alah tu... Memang dia berhenti makan terus serta-merta...

"Lipas..."
"Haa!!!"
Aku kira jawapan Nani tu dah wat kami bertiga ni ternganga... terkejut... Tekak aku dah loya.. Pantang sikit aku kalau sebut benda alah ni tyme2 tengah makan... Aku rasa kalau Izzah ada tyme tu, memang wassalam la isi perut dia keluar kat situ jugak... (tapi.. nasb baek dia tgh bercamping tyme nih)... Enol plak dengan muka tak bersalah masih tetap meneruskan suapannya smbil berkata "teruskan perjuangan dgn semangat"... Izni plak dah gelak-gelak... Sambil tu mulut dia membebel kat kami... "Tu la, tadi orang ajak makan nasi tak nak...Nak jugak makan laksa..." Satu je aku nak cakap kat Izni... kalau la malang tu berbau... (teruskan la sambungan tu sendiri)... haha...

"Mana?" Spontan soalan tu keluar dari mulut aku...
"Tu..." Sambil mata dia pandang kat bawah lantai... Aku bangun drastik... Melihat sendiri makhluk yang sudah terbelah dua tu di atas lantai... Haha...

"Nani, mana separuh lagi badan lipas tu?" Soalan cepumas tu... Izni dh gelak besar...
Dalam hati aku 'innalillah....' (nak cakap pe lagi...) hik3... Kot kalau dah masuk dalam perut nani, cakap camni 'alhamdulillah'... Rezeki jugak tu pun... hee...

"Tak pe la Nani, ada jugak pengalaman makan lipas... haha..." Kami kat situ mula mengusik dia...
"Banyak la korang punya pengalaman.. Aku ni dah rasa macam apa je.."
"Rasa apa Nani?" Enol ke Izni yang tanya...
"Rangup semacam je..." Sungguh la aku rasa nak gelak terguling-guling kat situ... haha...

Enol nyer laksa dah selamat semua dalam perut dia... Nanie tinggal sikit je lagi... hak milik aku lak ada separuh lagi... Sungguh la tak leh nak telan dah... Huhu... Kalau ada orang upah seribu pon, sampai ke sudah la aku tak makan jugak... Biar aku mati kebuluran pon aku sanggup... (Memang aku ni jenis memilih bab2 makan... kalau x caye, tanya la bdk berempat kat umah sewa aku nih)...

"Nani..."
"Apa?"
"Pas ni leh masuk 'fear factor'..."
"Betul gak tu..."
kami bertiga dah gelak2 kat dia... Nani... nanie... Ni la kawan aku yang susah aku nak describe karektor dia... Kadang-kadang hanya mampu geleng kepala je... Tak pa la, tiap-tiap manusia dikurniakan dengan pelbagai ragam... Macam aku jugak la... keras kepala... huhu...



Nani... sebenarnya lebih tepat kalau aku kata dia ni sebati dengan 'handphone'... Aku yakin dan pasti ramai yang tak membantah kalau aku cakap camni... Hehe... Kalau kami (izah,izni, enol n aku) ni tak ada di samping dia, aku rasa memang berpuluh2 handfon la dah bertukar... Asyik kena beli baru je... Sebabnye...jawapan tu semua kiter dah tau... :)
Tapi... sebenarnya perangai gila-gila Nani la yang menceriakan keadaan & suasana... Nani ni jenis yg happening, penyayang, ambik berat, mudah menangis (lebih kurang aku la), pandai masak dan sebagainya... Bak kata Haziq dlm cerita 'syurga cinta'... lemah lembut, sopan santun... hehe... kan kawan2 ???
satu soalan yang aku nak tanya pd kalian semua... Pernah tak korang pegi tempat jauh2 tak bawak i/c...??? haha... mesti tak penah kan... nani pernah... Ni la kelebihan dia...Masa kami gi melaka dulu, ada ke patut dengan selambanya dia tinggal i/c dia kat umah sewa... Patut ke??? Tak patut... hehe... Nani.. Nani... :) Kot kalau ada serbuan polis pasal pendatang asing, free je dia leh gi Indon secara percuma... hihi...

Walau apa pun ... sampai bila2 dia still kawan aku... Sampai ke syurga... Sebab apa??? Sebab aku sayang sangat kat kawan2 aku... Hehehe... :)

3 comments:

  1. ton..best la story nih..nani oh nani..kot da kawen nti,tak tau nk kte pe..ic leh tnggl,jgn tnggl suami dh la ye..
    best kn ad shbt yg kamcing cmni..suke ak tngok..

    ReplyDelete
  2. hehe... thanks anim..
    tu la, jgn tertinggal laki ngn anak dah la nati.. hik3...
    best sgt ada member2 camni... :)
    macam2 ragam... nati bila da abis belajar msti rindu kat kwn2... :)

    ReplyDelete
  3. hahahhaa...nani oohh nani...
    itula nani yg saye knl..;)

    ReplyDelete