"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Thursday, January 14, 2010

madu... adakah semanis madu??? hoho..

semestinya sangat manis... Betul kan??? aku kalau sebut je pasal madu ni... konpem2 orang pertama yg aku ingat adalah mak... haha... sebabnya... mak ni memg suka bg aku makan madu...(baik utk kesihatan dgn otak, mak kata).. tp dlm byk2 benda, aku fobia betul dgn 'benda manis' nih... sebabnya.. manis sgt... dah berbotol2 kat loker aku benda alah nih... setiap kali balik, ada je bekalnya... (ini lah namanya ksh syg seorg mak).. hik3.. tp betul la, tak tertelan rasanya... huhu...
Ada dua maksud bg perkataan madu ni... :)
1) Madu lebah : Kat sini aku bg maksud apa itu madu... skematik sarkastik gile ayat (serius aku tak suke benda yg skema dlm hdp aku)...Madu adalah cairan yang umumnya memiliki rasa manis yang berasal dari nektar aneka bunga atau bagian tanaman, yang diproses secara alami oleh lebah disarangnya. Fruktosa dan glukosa merupakan zat utama pada madu. (serius aku tak minat sains... ni ak search kat google je)...
2)madu = poligami... tahukah anda apa itu poligami??? Malas aku nak citer panjang2 psl benda nih sbb stp org dah maklum tentang ini... Am i right??? lagipun isu ni terlalu sensitif... terutama kaum wanita... aku??? biasa je kot... ye ke??? maybe... hik3... tapi kalau ada yg tak tau jgk... aku bg la definisi aku yg ringkas & sempoi giler... poligami tu ialah bila mana seorang suami berkahwin lebih dr satu... (ni bg mrk2 yg btul2 daif sgt psl poligami... aku bgtau la sikit)
macam mana aku boleh terfikir tentang topik ni??? Aku rasa hari ni banyak sangat aku dgr tentang perkataan ni... so, aku pun suka-suki la utk memberi idea dan pandangan aku tentg topik yg sgt menarik ini... hehe...
Tadi.. masa dlm kelas, ustaz aku, merangkap pensyarah aku ada la citer pandangan dia pasal poligami ni... satu benda je yg aku nak cakap pasal ustaz aku nih.. "sgt beruntung isteri beliau"... haha... paling aku suka bila dia sebut pasal 'prinsip'... Dan aku sgt suka pada org yg berprinsip... sbbnye... aku juga seorg yg berpegang pd prinsip... kuat prinsip... :)...
Berprinsip hanya untuk memiliki seorg isteri di dunia dan akhirat... (Tidakkah ayat ini sgt membahagiakn seorg isteri)... Bg mereka2 yg dah kawen la... aku tak kawen lagi... haha... (tak bape tau sgt, cuma dpt rasa aura je la kot...)
Ustaz kata dia pernah tanya isteri dia sama ada isteri dia sanggup ke kalau dia tambah bini lagi... Isteri ustaz kata, tak kisah kalau ada org yg sggup jaga suami dia yg sentiasa sakit2 mcm ustaz... serius ayat tu sama je mcm ayat mak... Ayah pun selalu sakit (asma)... mak kata kalau sape sanggup jaga, apa salahnya... senang la sikit keje nye... hik3...
Tapi....
Persoalannya di sini... adakah kata2 yg lahir dr mulut tu seiring dgn hati??? Hoho... susah nak jwb soalan nih sbb hati org susah nak baca... kan3...
Sebab apa isteri2 di luar sana tidak sanggup dimadukan???
Ehem3... sape yg sanggup berkongsi kasih??? Sedangkan Aishah r.a. pun sering cemburu pada Siti Khadijah yg telah wafat itu... Apatah lagi wanita2 di luar ini yg hanya manusia biasa... kan3...
Selalu terdetik kat hati aku... macam mana la kalau aku dimadukan (benda2 macam ni mana la kite tau kan).. haha... kawen pon tak lagi, jauh pula fikiran aku nih... (tp tak salahkan berfikir)... Andai kata la... (mintak2 tak la..hik3)... memg ditakdirkan aku utk hidup bermadu, aku pasrah je... nak cakap pe lagi... haha... seorang suami tu memang ada hak... kan3... Tapi jgn la aku dimadukan dgn kawan2 aku... sumpah aku cakap, aku sayang kwn2 aku sama level aku syg mak ayah aku... (tak nak hubungan ni terjejas)... Biar la dgn org yg aku tak kenal, tak pe la... kot2 klu aku nak ketuk dia, tak yah aku nak fikir dua tiga kali.. (klu dia cari pasal ngn aku la)... haha... Rasanya dah jauh aku berfikir... okey, baek aku berhenti berfikir sebegini... :)
Sebenarnya madu ni manis tau... (tak dinafikan... klu tak percaya, cube la try rasa)... haha...
ada byk hikmah sbnrnye hdup berpoligami ni...pernah dgrkah kalian perkataan 'payung emas'??? mesti pernah kan... Allah dah janjikan wanita yg memberi keizinan pada suami utk menambah bilangan isteri akan diberi payung emas di syurga... Tapi yg aku musykilnya... ada la seorg sepupu aku ni, dia juga ada madu... tapi mslhnye suami dia ni aku tak tau la jenis apa... dah tau kawen dua tu, patutnye kena la adil.... ini tak... (terlebih emo lak)... sian isteri yg pertama la... aku msh ingat kata2 dia pada mak aku... "mak long, kalau macam ni la caranya hidup bermadu, dapat ke payung emas... rasanya bkn payung emas je, entah2 batang payung pun tak dpt..." Walaupun kata2nya ada unsur2 gurauan, namun hati dia, hanya dia yg tanggung....huhu...
kat bawah ni ada aku cari hikmah dan manfaat poligami.... (kat fb sape ntah aku baca...)

1. Poligami merupakan syari'at yang dipilih oleh Allah Azza wa Jalla untuk kemaslahatan ummat-Nya.
2. Seorang wanita mengalami sakit, haidh, nifas dan sejenisnya, yang menghalangi dirinya menjalankan tugas-tugas sebagai pasangan suami-isteri. Sedangkan lelaki, ia selalu siap menjadi penyebab bertambahnya ummat ini. Seandainya seorang lelaki tertahan pada masa-masa wanita berhalangan, tentu kemanfaatannya terbuang.
3. Allah telah menjadikan jumlah lelaki lebih sedikit dari wanita. Kaum lelaki juga lebih banyak menghadapai sebab-sebab kematian dalam seluruh kehidupannya. Seandainya lelaki hanya dicukupkan dengan seorang wanita, tentulah banyak tersisa wanita yang tidak mendapatkan suami, sehingga memaksa mereka berbuat perbuatan kotor. Dan berpaling dari petunjuk al Qur`an dalam permasalahan ini menjadi sebab terbesar dalam masalah akhlak
4. Secara umum, seluruh wanita selalu siap untuk menikah. Dan sebaliknya, banyak lelaki yang tidak memiliki kemampuan melaksanakan konsekwensi pernikahan dikarenakan kefakirannya. Sehingga kaum laki-laki yang siap menikah dari lebih sedikit dari wanita.
5. Poligami dapat mengangkat kemuliaan wanita yang suaminya meninggal atau menthalaqnya, sedangkan dirinya tidak memiliki seorang pun dari keluarganya yang dapat menanggungnya. Sehingga dengan poligami ada yang bertanggung jawab atas kebutuhannya.
(yang 5 hikmah poligami kat atas ni, aku copy paste je... hehe... best jgk bile baca)... menarik... hik3...
kesimpulan dr apa yg aku kaji pasal benda alah ni... hehe...
ada tiga perkataan penting bg mereka2 yg terlibat...
iaitu...keadilan... kesabaran... pengorbanan.... :)
1)keadilan bg para2 suami yg berkeinginan nak kawen ramai @ memg dah terlaksana... hehe...
2) pengorbanan... bg isteri pertama... penting tu... huhu... byk sbb isteri spt ni perlu berkorban... (mgkin tak dpt nak berikan zuriat pada suami... slh 1 nye la...)
3) kesabaran... org kata biasa yg pertama adalah yg terbaik... betul tak??? jadi, bg isteri yg kedua, tiga atau empat tu kena la byk bersabar la kalau suami dia asyik sebut nama bini yg pertama je... hik3...
Apa2 pun setiap org ada pandangan mereka yg tersendiri... aku juga... walauapapun, siapa lah kita nak menentang kuasa Tuhan... kan3... semua yg ditentukan Allah ada hikmahnya... kan3... :)

No comments:

Post a Comment