"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Tuesday, January 19, 2010

lucu vs funny... hee...

Oleh sbb malam ni aku tak de mood nak study @ wat keje yg Dr sanaa suruh... Maka malam ini, aku ingin memenuhkan ruangan di blog aku yg tersayang nih... (walaupun kosong semacam je, tp sekurg2 nya ada gak tmpt nak meluahkan... hee)

Malam tragedi... itu lah perkataan yg boleh aku ungkapkan utk apa yg bakal aku ceritakan... haha... Rasanya nak tergelak sorang2 pon ada bila ingat balik malam kejadian tu... hik3... Malam tu (kalau tak silap 17hb...) untuk kali keduanya aku merempit naik motor kat KL nih... hehe... Sebenarnya tak kelakar mana pon bg mereka2 yg dah pakar kat jalan raya di kota metropolitan nih... Tapi bg aku yg penakut macam tikus nih, memg rasa kelakar la...

Kami (aku, tati, izah ngn enol) nak pergi dengar forum kat apm (akademi pengajian melayu)... best tajuknye "hati ku milik siapa..." Milik siapa??? Itu yg kite tak tau... haha... Itu cadangan tati la... Dia yg ajak kami bertiga join sekali... Izah naik ngn enol... aku naik dengan dia (Tati)... Asalnya macam tu la... Tp bila fikir balik secara logik, bleh ke Tati yg comey tu bawak aku... hik3... maka, aku dengan penuh yakinnya menawarkan diri utk jd pemandu berhemat pd mlm itu... (sebenarnya dlm hati cuak giler)...

Seumur hdup aku, aku tak pernah bawak skuter (pinjam kat ayu, roomate tati)... Dah la masa nak start skuter tu pon mau mati rasanya ngn tati.. memg la ngok-ngek thp apa pon aku tak tau la... (ini lah dinamakan daif)... Jahil-sejahil umat... haha... (pasal skuter ni je la, benda lain ak tak la jahil sgt...) hik3...

Yang paling tak leh bla bila aku tanya tati mana gear... hahaha... memg teruk la aku kena bantai gelak ngn tati... alahai tati... shbtmu ini memg betul2 daif bab2 benda nih... haha... skuter mana ada gear... haha... (tu je la jawapan tati)... aku pon tak tau la malam tu aku buang tebiat ke apa...

Masa duk syok2 bwk motor tu (sambil tati memberi arahan kiri, kanan, terus, slow... ) tibe2 ada plak org hon kat km... memg la aku gelabah thp apa ntah... kat mulut aku ni mcm2 doa dah kuar... cume nsb doa mkn ngn doa tido je tak kuar... (doa selain itu aku tak tau doa apa la yg aku bwk)... dalam hati duk tanya sape la duk hon2 aku nih... dah la aku ni tengah takut melampaui thp kematanga aku nih... nsb bek aku tak terbabas langgar pokok kat tepi jalan tu je la...kalau tak... 'selamat tinggal dunia... dan selamat datang ke alam barzakh la alamatnya...' haha...

Itu satu hal... yg satu hal lagi, aku ni memg pantang sungguh klu jumpe 'lampu isyarat' atau dlm bi nyer traffic-light... bkn sbb aku ni fanatik thp gaban kat benda alah nih... Tp aku ni cepat gelabah bile jumpe menatang yg satu nih... nak berhenti camner... katner.... (agaknya aku ni kot yg tak bape center)... byk2 benda, benda ni jgk yg ak duk riso... tp manusia kan ada pelbagai ragam... ni la salah satu nya ragam manusia... haha... Sampai ada sorg mamat ni tegur 'adik, duk depan ckit'... malunye... nampak sgt tak de lesen.. hik3...

yang si izzah plak dari awal perjalanan sampai la ke akhir perjalanan duk gelak kat aku jer... lawak la tengok ak bwk motor... comey la... mcm2 la dia kata... (mamai ke hapa)... enol plak, sampai je kat traffic-light, sempat lagi bg kelas 'cara2 memandu ngn berhemat kat aku'... enol gtaw nak bwk skuter ni jgn duk brek mengejut... kena sntiasa bersedia ngn brek tu... ye la, kot tibe2 aku brek mengejut, tak ke haru... tak pasal2 ada gak yg merasa terbang percuma tnpa menggunakan payung terjun... haha...

Yang paling lawak tyme nk sampai kat apm... (masa nak naik bukit tu)... tati kt belakang ak mcm2 nasihat dia bg... haha... Risau jgk dia... kot2 jd apa, mampuih aku nak jwb apa kat mak bapak dia... hik3...

Lawak3... Memang lawak sgt tme nih... Maunye tak lawak, aku nak tutup signal, tp ak tertekan hon... apa lagi, dua kepala (izah ngn enol) yg kat depan tu, terus je pandang belakang.... yg enol plak risau takut aku ngn tati terundur kat belakang sbb tyme tu km nak naik bukit... hahaha... tati kat belakang aku dah kuk-kik3 duk gelakkan aku... nsb bek tak de org tyme tu... klu tak, memg aku patah balik terus balik pantai permai yg memg permai nih... malu3...

siap parking kat depan apm tu, rasa cam nak terus sujud syukur je sbb sampai dgn selamatnya setelah melalui beberapa tragedi... hik3... tp aku rasa, sbb tujuan km nak gi majlis ilmu, itu yg Allah permudahkan urusan... alhamdulillah... tak de yg kritikal... :)

sampai je dlm dewan, majlis dah bermula sbb km sampai lewat... (besa la, jauh perjalanan, luas pemandangan)... byk gak input yg km dapat... semuanya tentang cinta... hati... hee.. menarik topik nih...

antara yg aku dapat...
1) cinta itu fitrah... tp cinta yg salah pd tempatnya akan jd fitnah... so, cintailah pd yg Satu.. (Allah).. konpem x de fitnah2 nye...

2) Aku suka ayat nih... serius... hee... (org yg mencari cinta ialah org yg mencari keindahan... begitu juga org yg mencari keindahan ialah orang yg mencari cinta... Tapi sbnrnya mnusia lbh kejarkan pd keindahan dunia berbanding keindahan akhirat... walhal yg akhirat tu adalah kehidupan kite yg abadi...)... So, cinta yg indah itu semestinya cinta pd Allah.... Lg satu jgn terlalu taksub ngn keindahan dunia ni smpai melalaikan kiter... (peringatan tuk diri sndiri)

Ada byk lagi... tapi aku tak ingat sgt.. ruginye tak bwk mp3... klu tak, bleh ulang dgr balik... :)

Pape pon, malam itu memang mlm kenangan bagi aku ngn kwn2... best sgt... walaupun masa tu tgh penat (sbb petang tu berjoging sakan)... tp hati puas... hehe...

Setiap org ada kenangan... pengalaman... mungkin kenangan dan pengalaman tu yg mematangkn kiter dan menjadikan kite lebih kuat dan berani... (berani nak bwk skuter lg pas ni)... hik3...

No comments:

Post a Comment