"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Friday, February 5, 2010

kasih seorang isteri...

HUJAN... Begitu indah sekali mata memandang mutiara-mutiara hujan yang turun membasahi bumi... Sungguh aku begitu suka pada hujan... :)

Tika bersendirian di taman permainan petang itu, tiba-tiba datang seorang pak cik duduk di sebelah aku... Sungguh aku terkejut... Sekilas mata memandang dia... Dia tersenyum... Seperti senyuman seorang ayah kepada anaknya... Sungguh tenang aku melihat senyuman itu...

Payung yang berada di tangannya digunakan untuk dijadikan perlindungan dirinya dari basah... Spontan, dia turut sama memayungkan aku... Aku pandang dia... Sebenarnya pelik dengan tindakan dia... aku rasa tindakan itu tidak sepatutnya berlaku kerana ketika itu aku sudah lencun basah...

"Anak buat apa kat sini? Tak takut ke? Sorang-sorang plak tu... Bahaya kalau jadi apa-apa.. Tengok ni, dah basah... Nanti mesti demam nih.... " Ujarnya panjang lebar... Aku hanya mampu senyum... Memang kata-katanya ada benar...

Sungguh malas nak jawab soalannya ketika itu... Bukan nak kurang ajar atau apa... Tapi semestinya ada sebab aku berada di situ... Sungguh pun aku suka hujan, tak kan la sampai aku nak menyusahkan diri...

"Anak nak dengar satu cerita tak???" Ujar pak cik tadi lagi...
Aku senyap... Jawapan aku masih hanya dengan senyuman... Hujan yang turun langsung tak ada tanda-tanda mahu berhenti... Lama kemudian aku hanya mengangguk... Mata kemudian memandang pada tanah yang menjadi tempat letak kaki kami...

"Dia baik sangat... Tapi pak cik langsung tak pernah menghargai kehadiran dia..." Pak cik tadi mula bersuara... Perkataan 'dia' yang pak cik itu ungkapkan sungguh mengelirukan aku.. Siapakah dia??? Isterinya kah??? Atau anaknya??? Atau .... Ah, byk sungguh kemungkinan yang berada di fikiran aku ketika ini...Terlalu umum perkataan 'dia' itu....

"Pak cik kejam sangat...." Aku mula sedar nada suaranya seperti ada sayu di situ... Aku memandangnya... Mata dia yang makin dimamah usia itu aku lihat berkaca-kaca... Hanya menunggu masa untuk pecah di empangannya...

"Pak cik sayangkan dia... Sungguh pak cik sayangkan..." Kali ini air matanya sudah mengalir laju di wajahnya... Hatiku sayu...

"Pak cik menyesal dengan apa yang pak cik lakukan pada dia... Kalau la dia ada lagi, pak cik akan ubah semuanya... Pak cik akan menjadi suami yang terbaik untuk dia...." Kini baru aku mengerti siapakah 'dia'... Isterinya... Dalam fikiran aku mula tertanya apa kesalahan yang dilakukan pak cik ini sampai begitu sekali dia menyesal dalam hidupnya...

"Hanya kerana salah faham, pak cik menghukum dia dengan hukuman yang sungguh berat... Hukuman yang tidak sepatutnya dia terima... Pak cik lihat air mata dia... pak cik nampak derita dia... Tapi pak cik tetap nak sakitkan hati dia... Hanya sebab mahu puaskan hati pak cik..."

Apa yg pak cik dah buat??? Rasanya mahu saja bibir aku ni bertanya... Tapi seperti ada kuasa yang menghalang...Rasanya lebih baik aku diam dan mendengar... Akal mula mengawal perlakuan aku ketika itu...

"Sungguh besar dosa yang pak cik lakukan pada dia... hanya kerana sebab pak cik salah faham bila nampak dia dengan kawan pak cik... cemburu pak cik mengatasi segalanya... "

Aku terdiam... Mula teringat pada patah-patah kata 'cemburu tandanya sayang'... tp apa yang baru pak cik ini katakan, rasanya cemburu ini telah menyebabkan benci menguasai dirinya... Dia terus bercerita... Aku pula makin tertarik untuk mendengar ceritanya hingga tamat...

"Mesti anak pelik kan kenapa pak cik cerita semua ini pada anak kan?" Sudah semestinya... Aku pelik sangat... Kenapa begitu mudah sekali cerita peribadinya diuar2kan pada orang asing...

"Dari dalam rumah tadi, bila pak cik lihat anak duduk di sini... dalam hujan2 lebat nih membuatkan pak cik teringat pada 'dia'... Dia juga sukakan hujan macam anak... Bila hujan turun, dia akan termenung pandang hujan sampai la hujan berhenti...."

"Dia suka duduk kat sini... Kat tempat anak sedang duduk ini... Dia suka pada budak2... mungkin sebab itu dia selalu datang ke sini... Dia tak boleh berikan zuriat pada pak cik sebab dia sakit...Sebab itu dia suka pada budak-budak...."

Aku terdiam... Sedikit sebanyak aku mula faham pada cerita dia... Sungguh aku tak sangka bila aku duduk sini membuatkan dia ingat pada isteri dia...

"Pak cik tak pernah nampak anak... Anak orang baru kat sini ke?"

"Saya kat sini duduk umah sepupu saya... Pas berhenti dr sekolah tak tahu nak wat pe... Datang la sini... Kot2 dapat petunjuk..." Akhirnya aku bersuara bila mula rasa senang berborak dengan dia...Sungguh la aku tengah bengong tak tau nak buat apa pas lari dari sekolah (STAM)... Akhirnya Johor ni jugak aku jejak....

"Pak cik, apa yang pak cik dah buat kat dia sampai macam tu sekali pak cik menyesal...???" Aku sudah tidak dapat menahan rasa ingin tahu... Akhirnya keluar juga kata-kata yang aku tahan dr tadi....

"Pak cik hukum dia... Kenapa la sampai hati pak cik lakukan semua ini pada dia??? Allah... Lalainya aku dari tanggungjawab seorang suami..."

Dia diam... Lama.... Aku menanti... penuh sabar...

"Pak cik balas dengan cemburu ni dengan tidur dengan perempuan lain.... Di dalam masjid yang kami bina bersama..." Pak cik tadi mula teresak....

Aku???? Sungguh aku terkejut... Hanya mampu beristighfar... Kalau ini lah yang dikatakan dosa yang dilakukan pada isterinya, memang la sangat kejam bagi aku... Aku dapat bayangkan perasaan isterinya tika suaminya bersama dengan wanita lain... Hancur berkecai....

"pak cik lihat dia menangis... Pak cik nampak wajah kekecewaan di wajahnya.. Namun pak cik tak peduli langsung ketika itu...yang pak cik mahu, bagi dia sakit hati..."

Dan... pak cik berjaya lakukan... hanya kata-kata itu yang keluar dari hati aku ketika ini...

"Dengan suara dia yg sungguh kecewa itu, dia suruh pak cik kahwin dengan wanita itu... dia mahu pak cik bertanggungjawab dengan apa yg dah pak cik buat... Dan pak cik lakukan... Semata2 ingin menyakitkan hati dia lagi... Sepanjang tempoh pak cik berpoligami, pak cik langsung tidak berlaku adil pada dia... Pak cik buat dia lebih dari seorang hamba... Pak cik selalu marah dia... pukul dia... macam2 lagi..."

"Kat mana dia sekarang...??? Pak cik dah bercerai ke dengan dia???" Aka langsung tidak dapat menahan diri untuk terus bertanya...

"Dia dah tak ada.. Dia dah tinggalkan pak cik... Pergi untuk selama-lamanya... dan tak akan kembali lagi..." Ada derita pada suaranya...

"Tapi dia sempat meninggalkan 'permata' untuk dijadikan kenangan dalam hidup pak cik..." Pak cik itu senyum... Mungkin bahagia bila perkataan 'permata' yang disebut dia...

"masa hari nikah pak cik dengan wanita itu, dia jatuh pengsan... Doktor sahkan dia hamil... Tapi oleh sebab pak cik terlalu daif ketika itu, pak cik tak mengaku itu anak pak cik... walaupun berkali-kali dia bersumpah bahawa itu anak kami... Pak cik selalu seksa dia dalam tempoh dia mengandung anak kami... Pak cik lihat wajah dia pucat... tapi pak cik tetap dera dia...pak cik tak tahu dia sedang bertarung dengan nyawa dia..."

"Masa hari dia sedang melahirkan anak kami, pak cik langsung tak pergi tengok dia... sampai pak cik dipaksa oleh ibu pak cik, baru lah pak cik pergi... itu pun selepas ibu pak cik kata dia dalam keadaan nazak..."

"Pak cik tak sempat nak tengok dia... Dia tak sempat nak tengok pak cik untuk kali terakhir...hanya itu lah permintaan dia yg terakhir yang dia minta kat ibu pak cik... pak cik kejam..." Nada suaranya tersekat-sekat.... aku dapat rasa derita yang dia tanggung...

Seorang kanak-kanak datang menghampiri kami... Aku lihat wajah budak yang usianya dalam umur 11 tahun tahun... mungkin ini lah 'permata' pak cik ini... Budak itu tersenyum comel memandang aku... lantas tangan aku diciumnya...

"Adik nama apa?" Tanya aku sambil mengusap2 kepalanya...
"Adam." Entah mengapa sampai sekarang aku suka pada nama 'adam'...

kata-katanya yang terakhir... Aku sempat baca surat yang diutuskan untuk suaminya untuk kali terakhirnya... (aku baca surat ni masa aku pergi rumah dia dengan sepupu dengan niat utk menziarah)... lebih kurang macam ni la isinya... tak bape nak ingat sangat... dah lama....

Assalamualaikum...
Untuk suami tersayang...
Selama saya bersama abang, saya bahagia sangat... terima kasih untuk kehadiran abang dalam hidup saya dan memberi sinar kebahagiaan kepada saya...
Dan... saya tahu semua yang berlaku ini adalah disebabkan kekurangan saya...saya tak dapat menjadi isteri yang baik... Maafkan segala kekurangan diri ini...

Dengan nama Allah, saya bersumpah bahawa anak yang saya kandungkan ini adalah anak kita bersama... Tidak pernah ada nama lelaki lain selain abang dalam hidup saya... Mungkin inilah hadiah terakhir yg dapat saya berikan untuk abang... Yang memang abang mahukan selama kita bersama...

Untuk kali terakhirnya, saya memohon maaf untuk segala kekurangan dan kelemahan diri ini sepanjang menjadi isteri pada abang... Selepas isteri abang ini tiada lagi di muka bumi ini, hanya satu yang saya pinta.... Janganlah ada benci lagi dalam diri abang pada saya... Saya ingin tenang berada di sana dengan gelaran isteri solehah... InsyaAllah....

Abang tak perlu minta maaf pada saya sebab abang tak pernah lakukan apa-apa dosa pada saya...Andai abang ada melakukan kesalahan pada saya, saya telah maafkan...

Sampai di syurga... Abang tetap suami saya... Saya akan menanti abang di sana.... izinkan diri ini pergi dengan tenang...

salam sayang... dari isteri abang...

"Pak cik, mana isteri pak cik yang satu lagi tu?"
"kami dah berpisah... sebab pak cik memang tak ada rasa cinta dengan dia... Hanya seorang isteri pak cik... moga-moga pak cik dapat berjumpa kembali dengan dia nanti..." Ujarnya penuh mengharap...
"Insyaallah pak cik... sama2 lah kita berdoa moga dia dan mereka yg telah kembali pada Dia tenang di sana..."

Seketika kemudian kami diam....

Adam datang menghampiri kami... Dia melabuhkan badannya di riba aku... Sungguh aku simpati pada nasib kanak-kanak ini yang langsung tidak sempat merasa kasih seorang ibu...

Manusia...
memang ini lah lumrahnya kehidupan manusia...
selalu tidak pernah menghargai apa yang ada di depan mata... Aku sendiri....
bila dah kehilangan... baru penyesalan itu datang... Alangkah ruginya manusia...
Betullah kata-kata ini... 'manusia selalu kerugian...'
moga-moga selepas ini, kita akan lebih menghargai apa yang ada disekeliling kita....




2 comments:

  1. salam...ton, serius..cerita ni sedih...Semoga kita sama2 diberi kekuatan... :)

    ReplyDelete
  2. wslm... sekadar berkongsi pengalaman...
    sama2 la kita ambil manfaat dan pengajaran dr kisah ni... :)

    ReplyDelete