"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Thursday, September 26, 2013

Realiti..

Bismillah...

Alhamdulillah dah dua hari berlalu kursus KSSR, serius letih sangat. Hari first kursus, balik2 je terus tumbang tido. Lagi dua hari nak menanggung seksa ni. Adoi, dengan keadaan yang banyak assignment memang la tak boleh nak fokus sangat pada kursus.

Banyak pengalaman sepanjang aku jadi cikgu. Lebih kepada pengalaman yang agak dahsyat mungkin. Tapi bila borak dengan kawan2 yg sama senasib ngajar di Sjkc, baru tau nasib aku rupanya ok sikit la dari diorang.

Allah memang terbaik. Dah atur susun elok je. Sesuai dengan tahap kemampuan ujian yang Dia bagi. Sedahsyat aku, dahsyat lagi kawan kawan yg lain rupanya. Sampai ada murid yang sanggup cakap f*** kat cikgu sendiri. Dahsyat tak dahsyat, budak darjah 6 masuk kelas kaki letak atas meja. Konon nak jadi gengster besar nanti. Memang mampu mengucap je la. Bila dengan cikgu langsung tak ada perasaan hormat, macam ni la jadinya.

Alhamdulillah, semua student aku masih dalam erti kata yang baik lagi. Masih pandai hormat aku sebagai guru. Nabila pun dah berubah. Dah mau masuk kelas agama and belajar. Senang hati sikit. Kalau tak hari-hari duk bersoal jawab dgn PP je. Apa pun bukan murid yang salah kan, cikgu jugak yg salah. Hm...

Cuma cabaran aku bukan dengan student, tapi lebih kepada persekitaran sekolah. Entahlah, kadang-kadang rasa memang dah tak ada jiwa kat sekolah sendiri. Tapi sekarang bila pergi sekolah, niat dalam diri untuk ajar budak-budak Islam. Itu je kekuatan yg ada untuk teruskan kehidupan di Sjkc.

Ya Allah, untuk hari2 esok memang tak tau la apa nasib aku. Aku mohon dipermudahkan setiap urusan aku.

Memang skrg niat aku cuma satu, nak mengajar mereka tentang Islam. Benda lain memang nak tolak tepi. Malas nk fikir, semak kepala je kan. Just smile.. Like this... :)

No comments:

Post a Comment