"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Wednesday, November 7, 2012

muhasabah..

Bismillah...

Hari ni terlebih rajin pulak sampai dua entri post kali ni. Mungkin sebab tengah bosan tak tau nak buat apa kot.

Post di bawah mengajak diri sendiri supaya bersyukur. Post kali ni mengajak diri untuk muhasabah diri. Bila duduk bersendirian, sorang-sorang macam ni baru terasa macam nak muhasabah diri kan? Terasa macam banyak dosa je dah buat. Eh, bukan terasa tapi memang banyak dosa pun.. huhu. Selagi hidup atas muka bumi ni, maka selagi tu la sentiasa melakukan kesilapan.

Allah.

***

Wahai diri,
Bila Allah tak bagi apa yang kita nak, bukan bermaksud Allah tak nak penuhi impian kita, bukan bermaksud Allah tak sayang pada kita...tapi sebab Allah dah atur yang terbaik untuk kita mengikut kemampuan diri kita. Allah tahu kemampuan kita di tahap mana.

Berlapang dada. Terima segala kelebihan & kekurangan diri.

Manusia memang boleh menilai kita sesuka hati mereka sebab mereka tak pernah tahu keseluruhan diri kita macam mana. Jangan dipandang apa yang manusia nilai tapi pandang & takutlah bila Allah nilai kita terlalu kecil di mata-Nya.

Semoga terus diberi ketabahan & kekuatan diri untuk berada di landasan-Nya sampai ke akhirnya. Ameen.. *Tolong doakan saya kuat please* :)


No comments:

Post a Comment