"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Saturday, March 31, 2012

saat ketenangan itu menghilang...

Bismillah... 

Dua, tingga minggu yang lalu. Hati langsung tak pernah tenang. Aku terasa semakin jauh dari DIA. Saat sujud pada DIA, aku langsung tak beroleh ketenangan. Saat membaca al-Quran aku langsung terasa kosong. Sampaikan kadang-kadang aku malas nak baca al-Quran. Teruk kan?

Sampai satu malam lepas solat maghrib aku langsung tak buka al-Quran. Terus baring atas tilam. Perasaan aku? Aku hidup ni untuk apa? Semua benda yang aku buat aku rasa seperti sedang paksa diri untuk suka. Aku cuba ikhlaskan hati. Cuba untuk bersabar. Tapi itu langsung tak pernah nak buat hati aku tenang. 

Sampai satu saat sedang aku baring atas tilam, sayup-sayup dengar suara Bai baca surah Ar-Rahman. Sedikit sebanyak hati aku terusik. Tiap-tiap malam Bai baca surah ni. Tapi tiap-tiap malam aku dengar aku langsung buat endah tak endah. Tapi malam ni aku rasa sangat sayu, tak sedar masa aku dengar Bai mengaji air mata mengalir. *Ambik bantal tutup muka* 

Lepas tu, aku terus pejam mata. Buat-buat sakit kepala. Aku malas nak layan sape-sape. Budak-budak (Enul, Bai, Tati & Diya) ni lepas solat & mengaji terus turun bawah pergi makan. Aku memang tak ada mood nak ikut. Bila diorang tanya, aku cakap migrain! 

Bila aku sorang-sorang dalam bilik. Aku tanya pada diri aku, apa sebenarnya aku nak lagi dalam hidup aku ni? Bukan ke dah banyak nikmat Allah yang aku dapat. Apa benda lagi yang aku tak puas hati? Pelik kan perasaan macam ni? Seolah-olah aku ini hamba Dia yang langsung tak pernah bersyukur dengan hidup aku selama ini. Sedangkan berbanding dengan insan lain aku rasa aku dah cukup beruntung sangat-sangat. Aku ada mak ayah yang sayangkan aku. Aku ada kawan-kawan yang sentiasa bagi sokongan & semangat pada aku saat aku lemah. Aku ada segala-galanya yang memang aku perlukan. 

Lepas tu aku buka blog kawan-kawan aku. Tiap-tiap hari aku suka belek blog kawan-kawan. Bila baca blog diorang aku rasa sangat dekat dengan diorang. Aku buka blog Bai. Aku baca bait-bait kata yang Bai tulis. Aku tersentuh dengan ayat Bai.  


perjalann dilalui sekrg mcm xtau nk p mana...TIADA RASA.........

haila.....

dan beryukur hanya ALLAH ada...ad matlamat hidup sebagai hamba ALLAH..bangun je..terus mghdap ALLAH....

nasib baik ALLAH tetapkan ada 5 waktu dating bersama ALLAH...dan Allah sunatkn waktu2 yg lainnye...

ada jugak misi dan visi sbg hamba ALLAH.....terima kasih ALLAH....

sekrg hidup ak hanya aku dan ALLAH...... bukn mcm dulu..byk lalai..byk berangn2...byk gelak ketawa dr nangis...YA ALLAH...AMpuni dosa2ku yg lampau..
aku tau byk ketawa itu nnti hati akan mati..lalai terhadapMU..dan..kau jadikanlah aku sentiasa ingt padaMU..kau jadikanlah aku seorg hamba yg akn setiasa mnjadi BAIK...dan LEBIH baik..seterusnya BERTAMBAH baik...~~AMEEN...


Baru aku sedar aku hidup ini untuk Allah. Selagi aku masih setia sujud pada Dia, selagi itulah aku ada arah tujuan hidup. Aku insaf. Terima kasih Allah atas peringatan ini. Terima kasih ya Allah sebab kurniakan kawan-kawan yang sentiasa mengingatkan aku.

T_T

2 comments:

  1. akak..xjumpa pon blog kak bai..

    ReplyDelete
  2. hehe... kak bai dia private la blog dia... hanya org tertentu je boleh masuk blog dia... :p

    ReplyDelete