"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Sunday, March 25, 2012

melukai & terluka..

Bismillah... 

Kadang-kadang bila bersuara kita langsung tak pernah nak hiraukan perasaan orang sekeliling kita sampai tak sedar yang kita dah lukakan hati mereka... Yang kita tau asal kita puas hati dapat berkata-kata. Kan?

Lebih teruk bila insan yang kita lukai itu ialah ibu kita sendiri. 

Suatu malam ayah call. Selalu ayah memang jarang call sebab kata ayah anak yang sepatutnya memulakan dulu. Tapi bila setiap kali aku call, ayah kat masjid.. ayah kat markas (almaklumlah dah nak pilihanraya ni ayah sibuk meeting sana, meeting sini.. orang penting katakan).

Aku suka bila dapat dengar suara mak. Mak suka bagi nasihat bila aku rasa semangat aku dah jatuh merudum. Dari dulu sampai sekarang mak selalu suruh aku banyak bersabar. Aku tau bila mak dah tak ada kat dunia ni aku mesti akan rindukan nasihat mak. *tak sanggup nak bayangkan*

Tapi ada satu bab yang aku tak suka mak katakan. Bila masuk topik tu, aku akan protes dan bangkang sekeras-kerasnya sampai aku tak sedar di hujung talian mak terdiam tak bersuara dah. Aku tahu mak terluka dengan kata-kata aku tapi mak tetap dengar dan diam mendengar tingkah aku. Hanya ayah yang melayan 'keras kepala' aku. 

Bila selesai berbual dengan ayah & mak. Aku terdiam dan terfikir 'mesti mak terluka dengan kata-kata aku'. Tak sedar sebenarnya hati aku sendiri terluka sebab dah lukakan hati mak. 

Sebenarnya kalau nak dikira berapa kali aku lukakan hati mak dah berkali-kali. Sampai tak terkira. Sampai mak pun dah faham sangat dengan anak dia yang keras kepala & degil ni. Pernah masa aku sekolah menengah dulu aku buat mak merajuk dengan aku sampai 3 hari mak tak bercakap dengan aku. Bukan saja tak cakap dengan mak tapi tak makan. Aku berkurung dalam bilik je. Masa tu bulan puasa. 3 hari puasa tanpa makan. Gila kan? Memang keras kepala sungguh! Masa tu rasa bersalah sangat tapi tetap tak nak minta maaf. Ego sungguh masa tu. Sampai satu malam masa hari ketiga lepas je mak solat maghrib, ku naik atas rumah dan minta maaf kat mak sampai nangis-nangis. Mak pesan lain kali jangan buat lagi. Tapi manusia kan... tak lepas dari kesalahan. 

Aku selalu pertikaikan pada mak kalau mak lebih utamakan abang dari kami anak-anak mak yang lain. Aku rasa mak sayangkan abang lebih dari kami. Sebab abang kan satu-satunya lelaki antara kami 4 orang. Mesti la mak sayangkan anak lelaki mak lebih. Hakikatnya bila ayah sayangkan aku lebih dari adik-beradikku yang lain tak ada yang pertikaikan pun! 

Tapi mak kata "mak sayang anak mak sama je. tak pernah lebih-lebihkan sape. nanti bila adik dah jadi mak mesti akan tahu apa yang mak rasa." 

Aku diam tak jawab. 

Mak. T_T

No comments:

Post a Comment