"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Sunday, August 8, 2010

kasih seorang ibu...

tadi jumpa mak kat bukit jalil.... mak naik bas kat situ, nak balik kampung@ pahang....
dah seminggu mak kat cyberjaya.... duk umah akak.... sebab satu keluarga akak kena demam campak... mak yang jaga diorang... mak yang masakkan untuk diorang... mak yang mandikan ain... mak yang kemas umah... semua mak buat.... sebab akak dah tak leh bangun... dah la pregnant, pastu kena demam campak plak... memang sangat kesian la....

Tengok muka mak masa naik bas tadi memang sangat sedih... ye la, nak kena berjauhan dengan anak cucu bukan satu perkara senang.... kan??? mungkin aku tak pernah menjadi seorang ibu atau nenek tapi aku tetap boleh merasai kasih sayang mak.... perasaan mak... naluri mak.... dari raut wajahnya aku mengerti... aku mengerti sebagai seorang anak...

tadi mak tanya.....
"adik tak balik ke bulan puasa ni?"
soalan mak tu penuh pengharapan.... aku serba salah....
"tak balik mak... orang kan nak kerja kat sini masa bulan puasa..."
mak diam je... tapi aku tau mak sedih.... aku tau mak rindukan anak2 mak....
mak nak buka puasa dengan semua anak mak.....

seketika.. selepas solat isya'... aku terbaca satu artikel kat dalam fb... hati tersentuh....
artikel tentang bulan ramadhan....
aku kira sekarang wang bukan segala2nya.... mak tu yang lagi penting.....
lagipun aku tak terdesak sangat nak duit, just nak cari pengalaman kerja je....
mungkin di lain masa aku boleh cari pengalaman.... walau hati tetap berkeinginan nak kerja.... tapi aku kena berkorban.... teringin nak rasa pegang duit sendiri.... tapi... tak pe la... mungkin lain kali.... mak lagi penting... (",)

aku ambil keputusan tak nak kerja....
aku akan balik kampung... aku nekad... dalam bulan ramadhan ni....
aku kena balik jugak... walau sekejap cuma....
aku kena beri secebis kegembiraan utk mak....
sementara mak masih ada kat dunia ini.... aku perlu curahkan sepenuh kasih sayang seorang anak kat mak....
mak dah banyak berkorban kat aku.... apa salahnya kalau aku berkorban jugak untuk mak...
walau hanya pengorbanan yang sekecil kuman....

mak....
adik sayang mak sampai syurga....
sungguh tak sanggup nak hampakan perasaan mak..... lagipun adik dah banyak hampakan mak.... sekarang dah tiba masa untuk adik bahagiakan mak....
hingga ke syurga.... amin.... (",)

1 comment: