"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Tuesday, November 25, 2014

pregnancy life: buku merah

Bismillah..

Alhamdulillah kandungan dah 11 minggu. Next week kiranya dah 3 bulan. Macam-macam pengalaman yang aku rasa sepanjang usia kandungan.. Mood pun selalu tak menantu. Alhamdulillah, suami sangat memahami dengan perangai ku yang kadang-kadang pelik ni.

Minggu lepas selamat buat buku merah. Sebelum pergi buat buku merah, Aku ada la buat research sikit. Risau jugak takut kena halau macam Nani kan.. Hehe.

Sebelum pergi klinik aku fotostat sijil nikah, ic, surat beranak. Macam2 la. Tapi nurse tengok sijil asal nikah je. Yang aku fotostat tu tak ambik pun. Tak pe la, prepare awal2 kan. Tak salah pun.

Aku buat buku merah dekat klinik desa je, dekat je dengan sekolah rendah lama aku dulu. Yang paling best masa pergi klinik, tak ada orang pun. So, nurse kat situ layan aku sorang je la. Nurse tanya aku menetap kat sini ke? So aku jawab la tak pasti lagi Sebab aku pun tengah tunggu posting. Itu pun kalau posting. Ni nak masuk bulan 12 pun tak dengar berita lagi. Hmmmm..

So, nurse tu tak cop la klinik diorg kat buku merah aku. Aku pun tak ada no siri lagi. Nanti bila aku dah dapat posting, Aku boleh terus pergi klinik yang berdekatan dengan sekolah Aku ngajar.

Tapi still diorg check aku macam yang aku baca kat blog orang. Check berat, tinggi, payudara, ambik sample air kencing. Cuma untuk darah aku kena pergi klinik Tg gemuk.

Hari rabu seterusnya baru pergi klinik Tg gemuk untuk ambik darah. Check hiv sekali dengan suami.

Yang paling best jumpa doktor, doktor terus scan. Doktor baca maklumat aku kat buku merah.

"last period 8hb 9. Kawen 15hb 9. Ooo bunting pelamin ye?"

Aku senyum sambil angguk. Hehe.

Subhanallah, barulah aku rasa perasaan Ibu-ibu mengandung kat luar sana bila pertama kali tengok dalam perut kita ada satu lagi nyawa. Doktor tunjuk kepala baby, kaki baby dengan jantung baby yang sangat comel. Teruja sangat. Aku rasa masa tu bibir tak berhenti senyum. Rasa bahagia yang sukar digambarkan.

Husband plak terus suruh doktor print gambar tu. Dia pun teruja. Hehe.

Aku sebenarnya rasa macam tak percaya pulak. Susah nak gambarkan perasaan ni. Mungkin mereka yang pernah jadi ibu untuk anak pertama je yang faham perasaan aku kot.

Semoga Allah sentiasa menjaga kandungan aku sampailah aku selamat lahirkan dia ke dunia ni. Amin.

Tak sabar Nak tunggu anak ummi lahir. <3 p="">

No comments:

Post a Comment