"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Indahnya Islam...

Wednesday, February 12, 2014

penyayang & positif...

Bismillah....

Kadang-kadang aku rasa, perangai aku ni dah ikut sikit-sikit cikgu cina kat sekolah. Pergi sekolah, serius gila-gila busy. Sampai tak ada masa untuk diri sendiri. Fikir pasal kerja je....

Ada seorang waris anak murid cakap... "ustazah sekarang sibuk ye?"
"Aah kak. Tak dan nak buat apa dah. Fikir pasal sekolah je. Datang sekolah dengan satu niat je, nak keje, nak ngajar. Yang lain malas nak fikir dah..." walaupun sebenarnya masalah kat sekolah rasa banyak sangat. Kadang-kadang rasa macam tersisih kat sekolah situ. Yela, Cikgu Deena dengan Kak Yati dah tak ada. Sorang-sorang je... huhu... Tapi sekarang aku dah tak kisah. Yang penting aku jalankan tanggungjawab aku....  

Awal-awal dulu aku tension sangat sampai aku keluarkan satu ayat yang tak patut untuk student... "kenapa korang sekolah cina? Kalau tak, ustazah mesti tak masuk sekolah cina.... " Sebenarnya aku menyesal bila cakap macam tu. Sepatutnya aku tak boleh tunjukkan apa perasaan aku pada murid-murid kan? 

Dulu aku pendiam, tak ada konfiden langsung nak cakap depan orang. Dengan murid-murid cina ni pun sampai diorg langsung tak takut dengan aku. Sekarang bila kena ganti kelas, budak-budak dah tak berani nak bising dalam kelas. Semua diam. Buat homework. Kelas dapat dikawal dengan baik. *eceh*. Kadang-kadang kalau budak-budak bising, aku jerit marah diorang macam orang gila, sampai aku sendiri tak percaya tu adalah aku. Serius. Aku dah jadi tegas + garang sekarang. 

Sekarang tahap konfiden dah ada pada tahap yang paling tinggi. Mungkin sebab tiap-tiap hari aku kena bercakap dengan student. 

Sampai tadi masa lecturer datang observe aku tak rasa takut sangat. Gementar sikit la... Ustazah cakap "Zaitun jangan gelabah sangat. Relax je masa ngajar." sebenarnya serius jujur dari hati aku langsung tak ada rasa takut bila masa ustazah datang observe. Aku mengajar macam biasa dalam kelas tiap-tiap hari. 

Alhamdulillah komen positif dari ustazah. Mungkin ustazah baca refleksi aku tentang kepayahan aku kat sini nak survive sorang-sorang. 

"Seorang yang penyayang. Tahan dengan segala cabaran. Kelas terkawal. Ada tindak balas dengan student. Objektif P&P tercapai. Portfolio kemas & teratur." Walaupun tak sampai dapat cemerlang lagi, tapi kira ok la tu dapat komen macam tu untuk pertama kali dia datang observe. Untng next observe, akan ku lakukan yang lebih baik. Boleh dapat cemerlang praktikum ni. Amin.... Amin... Amin... 

Bangga kot dapat komen macam ni dari lecturer. Hehe. Alhamdulillah Allah kurniakan sifat penyayang semulajadi dengan murid-murid. Tak perlu nak pura-pura tunjukkan rasa sayang. Semuanya ikhlas dari hati bila ngajar kat sini. 

No comments:

Post a Comment